Belg minder somber in augustus

20/08/13 om 15:12 - Bijgewerkt om 15:12

Bron: Trends

Het consumentenvertrouwen is in augustus voor de vijfde maal op rij toegenomen. Dat blijkt uit de maandelijkse peiling van de Nationale Bank van België (NBB).

Belg minder somber in augustus

© belga

De indicator die het consumentenvertrouwen in ons land peilt, noteert in augustus op -12, het hoogste peil in 15 maanden. Hoewel de Belg minder somber blijkt, blijft de algemene indicator nog steeds duidelijk onder het langetermijngemiddelde, deelt de Nationale Bank dinsdag mee.

In juli klokte de indicator af op -16, in maart op -24. Volgens de Nationale Bank is er in augustus in ieder geval sprake van een 'sterke toename' van het consumentenvertrouwen, die te danken is aan 'aanzienlijk gunstigere macro-economische vooruitzichten vanwege de Belgische consument'.

Terwijl de bevraagde consumenten de algemene economische vooruitzichten rooskleuriger inschatten, nam de vrees voor een stijging van de werkloosheid duidelijk af. De deelindicator die de verwachtingen voor de Belgische economie peilt, is in augustus zelfs nipt boven het nulpunt (+1) geklommen, tegenover de negatieve score van -10 in juli. Wat dat betreft, zijn de zwartkijkers in ons land in de minderheid.

Wat de persoonlijke financiële vooruitzichten betreft, blijven de Belgische gezinnen veeleer somber. Dat betekent onder meer dat ze hun spaarvermogen de volgende twaalf maanden zien afnemen. Die deelindicator noteert in augustus op -4 tegenover -5 een maand eerder.

Met een algemene score van -12 is er voor alle duidelijkheid geen sprake van optimisme. Het is overigens van mei 2011 geleden dat de indicator van het consumentenvertouwen nog in de plus noteerde. Slechter kan ook nog, want eind 2012 noteerde het consumentenvertrouwen op het lage peil (-25) dat eind 2008, begin 2009 opgetekend werd. (BO)

2012augustus -16 september -14 oktober -17 november -24 december -252013januari -23 februari -17 maart -24 april -20 mei -19 juni -18 juli -16 augustus-12

indicator van het consumentenvertrouwen (tabel NBB)

Lees meer over:

Onze partners