Bedrijfsleiders wijzen tariefverlaging notionele interest van de hand

© belga

Belgische bedrijfsleiders zijn niet gewonnen voor het afbouwen van de notionele interest naar een lager tarief. Ze hebben veel liever dat aftrekpost volledig verdwijnt, en vervangen wordt door een algemene verlaging van de vennootschapsbelastingen, meldt Trends Top.

Trends Top stelt vandaag een geactualiseerde versie van haar database met bedrijfsinformatie voor en peilde daarbij ook naar de mening van 307 bedrijfsleiders. Nog geen 5 procent is voorstander van de maatregel die is goedgekeurd tijdens de jongste begrotingsonderhandelingen.

De grootste groep, meer dan 40 procent is voorstander van de volledige afschaffing van de notionele interest aftrek. Die moet dan worden gecompenseerd door een algemene verlaging van de vennootschapsbelasting.

Gebruik uitzendkrachten blijft onder record van 2007 Het aantal uren dat uitzendkrachten bij bedrijven presteren, wordt als een barometer gezien voor de economie. En forse dalingen of stijgingen zijn meestal een voorbode van het afnemen of aantrekken van economische groei. In 2010 werkten uitzendkrachten in België meer dan 160 miljoen uur volgens Trends Top. Dat ligt 14 procent hoger dan in 2009, maar is nog steeds minder dan het record in 2007 van 187 miljoen uur. Vijftigplussers maakten nu 7 procent uit van de uitzendkrachten. Volvo Cars Gent en bpost (grootste werkgever van het land tout court) maken het meest gebruik van uitzendkrachten.

34 bedrijven besteden gemiddeld meer dan 100 euro per uur per werknemer
Precieze loongegevens heeft Trends Top niet, maar het heeft wel de gemiddelde loonkosten per ingeschreven werknemer berekend. Een dochterbedrijf van energieleverancier, GDF Suez Management Company besteedde in 2010 gemiddeld 404.993 euro per werknemer. In totaal gaven meer dan 34 in België gevestigde bedrijven gemiddeld meer dan 100 euro uit per uur per werknemer.
Opmerkelijk is ook de 18de plaats van General Motors en de 24ste plaats van GM Automotive Service Belgium. Beide prestaties komen door hoge ontslagvergoedingen die zijn uitgekeerd na de sluiting van Opel Antwerpen.

Stijn Fockedey

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content