Amerikaanse consument winkelt fluitend het nieuwe jaar in

© belga

De consument in de grootste economie ter wereld sluit het jaar af met een opgeruimd gemoed, blijkt uit het consumentenvertrouwen aldaar.

Uit de maandelijkse peiling van het onderzoeksinstituut Conference Board blijkt dat het consumentenvertrouwen in de VS in december op het hoogste peil sinds april is terechtgekomen.

De index klokt in december af op 64,5 punten tegenover 55,2 punten in november. Analisten hielden rekening met een beperkte toename tot 58,9 punten. In oktober kabbelde het vertrouwen nog tot onder de 40,9 punten. Wat de beoordeling van de huidige economische situatie betreft, scoort de index in december op het hoogste peil sinds september 2008. Ook wat de vooruitzichten voor de komende zes maanden betreft, is de consument in de VS opmerkelijker vrolijker gestemd dan de maanden voordien.

De Conference Board waarschuwt er wel voor dat een duurzame wijziging van het consumentenvertrouwen op dit moment nog niet aan de orde is. Toch blijkt het herwonnen vertrouwen gerechtvaardigd door het merkbaar herstel van de arbeidsmarkt in de VS. De werkloosheidsgraad zakte de afgelopen maand namelijk tot het laagste peil in ruim twee jaar. Aangevuurd door goedkopere benzineprijzen kon de Amerikaanse consument vervolgens blijgemutst zijn kerstinkopen doen.

Een positief consumentenvertrouwen kan bovendien als een katalystor voor een algemeen economisch herstel worden beschouwd, aangezien de consumentenbestedingen 70 procent van het bruto binnenlands product (bbp) van de VS vertegenwoordigen.

Het consumentenvertrouwen kreeg in augustus nog een flinke knauw nadat kredietbeoordelaar S&P besliste in de AAA-rating van de VS te knippen. De kredietbeoordelaar leek zich zorgen te maken over het getalm van de overheid om het schuldenplafond te verhogen. (Bloomberg/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content