Amerikaanse consument blaakt van vertrouwen

© reuters

Het consumentenvertrouwen in de VS is deze maand gestegen tot het hoogste peil in 11 jaar. Dat blijkt uit de index van de universiteit van Michigan, die dat vertrouwen maandelijks peilt.

De Michigan-index klokt in de eerste maand van het nieuwe jaar af op 98,2 punten, het hoogste peil sinds januari 2004. Ook in vergelijking met december 2014 (93,6 punten) is er een opmerkelijke stijging.

De uitkomst is bovendien beter dan verwacht. Economen gepolst door het persagentschap Bloomberg hielden rekening met een beperktere stijging tot 94,1 punten.

De modale Amerikaan is in de eerste plaats optimistischer omdat de brandstofprijzen zijn gedaald. Daar komt nog bij dat de arbeidsmarkt in de VS weer aantrekt, waardoor meer mensen een baan hebben en dus meer mensen meer geld kunnen uitgeven.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

“De belangrijkste elementen die het consumentenvertrouwen positief hebben beïnvloed, zijn een aantrekkende arbeidsmarkt en dalende benzineprijzen,” aldus Ryan Wang, econoom bij HSBC Securities USA Inc in NewYork, in een reactie aan het persagentschap Bloomberg. “Consumenten profiteren van het toegenomen reële beschikbare inkomen en van de lagere energieprijzen,” voegde hij eraan toe.

Een toenemend vertrouwen in combinatie met een groter beschikbaar inkomen kan ertoe leiden dat de consumptie in de grootste economie aanzwelt. Belangrijk, want consumentenuitgaven stemmen overeen met ongeveer 70 procent van de Amerikaanse economie. (BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content