Amerikaan vreest werkloosheid

© reuters

De Amerikaanse consument houdt de vinger op de knip ondanks goedkopere brandstofprijzen. De angst voor werkloosheid blijkt toe te nemen.

De Conference Board-index, die het consumentenvertrouwen in de VS peilt, is in juni voor de vierde opeenvolgende maand gedaald tot 62 punten tegenover een herziene 64,4 punten in mei. Daarmee belandt het consumentenvertrouwen op het laagste peil in vijf maanden. Analisten gepolst door het persagentschap Bloomberg hielden rekening met een beperktere terugval tot 63 punten.

‘Jobs hard to get’

Volgens Yelena Shulyatyeva, een Amerikaanse econoom bij BNP Paribas in New York, maakt de Amerikaanse consument zich in de eerste plaats zorgen over de werkgelegenheid. “Meestal reageren consumenten op dalende benzineprijzen door hun uitgaven op te krikken, maar deze keer lijkt het erop dat ze wat voorzichtiger geworden zijn.”

Dat blijkt alvast uit de beoordeling van de arbeidsmarkt. Het percentage Amerikanen dat vindt dat een job ‘hard to get’ is, nam in juni toe tot 41,5 procent tegenover 40,9 procent een maand eerder.

Pessimisme

De deelindex die de verwachtingen voor de economische evolutie van de komende zes maanden meet, daalde van 77,3 tot 72,3, het laagste peil sinds november 2011. De huidige economische conditie werd wel positiever ingeschat ( van 44,9 tot 46,6).

Consumentenbestedingen worden beschouwd als een belangrijke waardemeter voor de gezondheidstoestand van de Amerikaanse economie, aangezien die uitgaven overeenstemmen met 70 procent van het bbp.

Behalve het rapport van de Conference Board is er ook nog dat van de Universiteit van Michigan dat het consumentenvertrouwen peilt. De Conference Board-index, die in 1967 werd opgestart, heeft wel meer invloed op het rentebeleid van de Federal Reserve (Fed) dan zijn concurrent uit Michigan.(Bloomberg/BO)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content