Alejandro Agag: ‘Stadscentra zouden alleen toegankelijk mogen zijn voor elektrische wagens’

© reuters
Luc Huysmans senior writer bij Trends

Richard Branson en Tesla laten elkaar niet los. Op één van zijn drie twitteraccounts prijkt een tweet van Engadget: ‘Richard Branson hints at Virgin electric cars to rival Tesla’.

Bijna gelijktijdig met de beslissing om bovenstaande tweet in deze rubriek toe te lichten, zette de federale overheidsdienst Mobiliteit de deur op een kier te zetten voor de zelfrijdende auto’s van Tesla. Het elektrische automerk hoopt binnen enkele maanden het Model S met een software-update zelfrijdend te maken, en dat mag van de administratie, zolang er een chauffeur is die desnoods kan ingrijpen.

Het is precies die toekomst waar Branson naar refereert in het bijhorende artikel. De Britse topondernemer zingt daarin de lof van de Formula E, het racekampioenschap voor elektrische wagens. Tijdens de ePrix in Miami dronk Branson ook een slokje van de op algen gebaseerde glycerine-olie die als brandstof wordt gebruikt voor de generatoren die op hun beurt de batterijen voeden.

“Mensen als Elon Musk van Tesla hebben de aanvaarding van elektrische wagens enorm verhoogd”, meent Branson. Volgens de CEO van Formula E, Alejandro Agag, zouden stadscentra alleen toegankelijk mogen zijn voor elektrische wagens. Dat ‘fossielvrije’ territorium zou dan vervolgens stelselmatig moeten worden uitgebreid. Uiteraard hoopt Branson met zijn Virgin Cars daar dan een fors graantje van mee te pikken.

Ons land zal zich echter hoogstwaarschijnlijk niet nestelen in dat koppeloton. De verkoop van elektrische wagens verdubbelde vorig jaar tot iets meer dan 1000. Daarnaast gingen er zowat 8000 hybride wagens over de toonbank. Op de Belgische wegen toeren nu 2500 elektrische wagens rond.

Daarmee hinken we fors achterop bij landen als Frankrijk, Nederland en Noorwegen, waar er zowat 40.000 e-cars in het verkeer opduiken. Vooral het Scandinavische land is een voortrekker: elektrische wagens zijn er goed voor 18 procent van de nieuwe inschrijvingen. Door de subsidies zijn ze even duur als een conventionele wagen. Bovendien mogen ze rijden op busstroken, gratis parkeren in publieke parkings en zijn ze vrijgesteld van stadstol.

Toch kan het snel gaan, hoopt Branson. “Binnen twintig jaar behoort met roet vervuilde stadslucht tot het verleden. Er waren veel kinderen bij de Miami ePrix. Hopelijk wordt hun eerste wagen een elektrische. Er zal een dag komen waarop ze terugblikken, en bedenken hoe dwaas we waren omdat we onze tijd verdeden in vuile wagens in verkeersopstoppingen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content