Agoria: 'Vakbondsacties kosten 2 miljard euro'

05/11/14 om 14:59 - Bijgewerkt om 15:14

Volgens technologiefederatie Agoria loopt de factuur als gevolg van de aangekondige stakingen in november en december op tot 2 miljard euro. Ook de sociale zekerheid wordt zwaar getroffen, luidt het.

Agoria: 'Vakbondsacties kosten 2 miljard euro'

© Belga

Staken kost geld. De factuur van vakbondsacties die er de komende weken aankomen, kan oplopen tot 2 miljard euro. Dat komt overeen met 400 miljoen euro minderinkomsten voor de sociale zekerheid, berekende Agoria. De federatie van de technologische industrie lanceerde daarom de campagne "Waarom staken?". "Staken mag, maar het heeft wel verregaande gevolgen. Werknemers en werkgevers hebben elkaar nodig."

De technologiefederatie wil met de nieuwe campagne het grote publiek informeren over het competitiviteitsprobleem van de Belgische economie en de goede sociale relaties. Door verschillende bedrijfssluitingen en herstructureringen verloren in 2013 alleen al in de technologische industrie volgens Agoria 6.100 mensen hun baan. In de eerste helft van 2014 liep het jobverlies op tot 3.000 banen.

"Staken mag zeker, maar het kost handenvol geld", zegt Marc Lambotte, CEO van Agoria. "Het is de klant die beslist of hij in onze winkels en bedrijven koopt. Momenteel verliezen we door het competitiviteitsprobleem klanten in binnen- en buitenland. En dat staat gelijk aan het verlies van jobs. Eerder dan elkaar in de haren te vliegen, hebben werknemers en werkgevers elkaar nodig om dat competitiviteitsprobleem aan te pakken, nieuwe jobs te creëren en opnieuw klanten te overtuigen." Die klanten bevinden zich vooral in het buitenland.

"Twee derde van wat de technologische industrie produceert, is bestemd voor de export", legt Lambotte uit. "België wordt echter uit de markt geprijsd. En wie marktaandeel verliest, verliest bestelling, werk en jobs. En staken lijkt geen oplossing. Integendeel, onze reputatie bij onze klanten verslechtert."

Met de actie 'Waarom staken?' wil Agoria de aandacht vestigen op de netelige situatie waarin België verstrikt is geraakt. "De hoge loonkosten halen de competitiviteit onderuit en dat kost jobs en inkomsten voor ons sociaal model. We moeten die vicieuze cirkel samen doorbreken. Dat betekent dat we allen inspanningen moeten doen. We nodigen de sociale partners uit om samen te werken en het herstel van onze economie voorop te stellen", zegt Lambotte.

Agoria heeft deze campagne zelf gestart, zonder de andere werkgeversorganisaties. "We gaan er van uit dat de andere organisaties zelf wel acties zullen ondernemen", reageert Lambotte. "De technologiesector is heel gevoelig voor deze problematiek. Het is dus heel belangrijk dat we niet meer klanten verliezen en daarom moeten we het publiek goed informeren." (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners