10 procent meer klachten voor Ombudsman financiële geschillen

23/04/13 om 18:44 - Bijgewerkt om 18:44

Bron: Trends

De Ombudsman in financiële geschillen (Ombudsfin) heeft vorig jaar 2.539 klachten van particulieren ontvangen, een stijging met 9,49 procent ten opzichte van 2011.

10 procent meer klachten voor Ombudsman financiële geschillen

© belga

De Ombudsman in financiële geschillen (Ombudsfin) heeft vorig jaar 2.539 klachten van particulieren ontvangen, een stijging met 9,49 procent ten opzichte van 2011. Dat blijkt uit het jaarverslag van Ombudsfin.

Van de in 2012 afgesloten dossiers van particulieren bleek 48,10 procent gegrond te zijn en kon voor 84,60 procent van die gegronde klachten een oplossing gevonden worden. De voornaamste klachten van de particulieren hadden vorig jaar betrekking op financiële instrumenten (29,11 procent van de ontvankelijke dossiers). Ombudsfin merkt op dat veel problemen het gevolg zijn van slechte communicatie of informatie.

Financiële vorming

"Uit de behandelde dossiers komt naar voor dat het zeer belangrijk is dat de consument de informatie, verschaft door de financiële raadgever, goed begrijpt", zegt Françoise Sweerts, de Ombudsman in financiële geschillen. Volgens Sweerts moet ingezet worden op financiële vorming van de consument.

Betaalkaarten

Behalve over financiële instrumenten kreeg Ombudsfin ook veel dossiers rond betalingen (27,36 procent van de ontvankelijke dossiers), waarin klachten opgenomen zijn over gestolen betaalkaarten. Opvallend is wel dat die klachten over gestolen kaarten ieder jaar afnemen, terwijl klachten over kredieten - met 24,80 procent van de ontvankelijke dossiers - blijven toenemen.

Ondernemingen

Vorig jaar waren er ook 125 klachten van ondernemingen, een stijging met 57 procent. Van die klachten werden er 54 ontvankelijk verklaard. Van de vorig jaar behandelde dossiers van ondernemingen bleek 76 procent gegrond. Er kon voor 61 procent van de gegronde klachten door ondernemingen een oplossing gevonden worden.

Bij de ondernemingen handelde de helft van de klachten over een funding loss, de vergoeding die de bank aanrekent voor het verlies dat ze lijdt wanneer een krediet vervroegd terugbetaald wordt. (Belga/BO)

Lees meer over:

Onze partners