'Winst maken is niet het belangrijkste voor een familiebedrijf'

04/10/16 om 15:36 - Bijgewerkt om 16:58

Een familiebedrijf vindt het voortbestaan van de onderneming veel belangrijker dan alleen maar winst maken. Dat verklaart mee waarom familiale ondernemingen honderd jaar en ouder worden, stelt professor Johan Lambrecht in een nieuw boek.

Dat familiebedrijven heel oud worden, is niet zo uitzonderlijk. Van de 250 grootste familiebedrijven ter wereld bestaat ruim een derde al meer dan een eeuw. De stelling dat de derde generatie alles kapotmaakt, gaat dus niet op. Nochtans heeft bijna elk land een omschrijving voor dat derdegeneratiesyndroom. "Vader-ondernemer, zoon-playboy, kleinzoon-bedelaar", luidt het in Mexico. "Je hebt de verwervers, dan de ervers en ten slotte de bedervers", is de variant in eigen land.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Trends-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Trends

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Nieuwsbrief

Ontvang elke middag een update van het belangrijkste economische nieuws in uw mailbox!

Trends Information Services

Onze partners