Van rijhuis naar gloednieuwe fabriek

© Pat Verbruggen

Labo Lambo is de enige Belgische producent van gelatinecapsules. Een interessante niche, nu de markt van voedingssupplementen aantrekt. Om de groei te kunnen beheersen, bouwt het Antwerpse familiebedrijf een gloednieuwe fabriek.

Ondanks de mooie groei blijven de broers Leonard met beide voeten op de grond. Ze vormen de vijfde generatie en zijn al sinds 1994 actief in het familiebedrijf. ‘Nonkel’ Leon Leonard stond vijftig jaar lang aan het hoofd van Labo Lambo. Sinds 2010 leiden de broers het bedrijf, dat nog altijd volledig in handen van de familie Leonard is.

Labo Lambo produceert als enige bedrijf in België zachte gelatinecapsules of softgels. Ze worden gebruikt als farmaproduct of voedingssupplement. Softgels zijn de ideale vorm voor het verwerken van oliën. De meest bekende toepassing is de omega-3-visolie. Labo Lambo produceert alleen voor derden.

Continu investeren
Labo Lambo bouwt aan de toekomst. In Wijnegem, bij Antwerpen, verrijst een nieuwe fabriek die in juli 2014 operationeel zal zijn. De huidige fabriek verschuilt zich sinds 1971 achter een anoniem huisnummer in Borgerhout. Ondanks een uitbreiding in 2006 is de ruimte te klein geworden voor de ambities van Labo Lambo. “De vraag naar onze producten stijgt enorm. We zitten hier letterlijk aan ons plafond”, zegt Michaël Leonard. “In 2012 hebben we grond gekocht in Wijnegem, met het plan om in 2015 te verhuizen. Het gaat allemaal veel sneller dan verwacht.”

In Wijnegem zal Labo Lambo over 4000 vierkante meter productievloer beschikken. De capaciteit wordt zo in een eerste fase met de helft opgevoerd. Het management is ervan overtuigd dat dit de deur zal openen naar nieuwe opportuniteiten “De nieuwe fabriek zal ons bedrijf een andere uitstraling geven. Ze toont dat we erin geloven.”

Maar al gaat het hard voor Labo Lambo, de familie blijft voorzichtig. “Voor ons is het een continu proces, geen ongecontroleerde groei. De sleutel tot succes is continu investeren in het bedrijf. Deze uitbreiding komt voor ons op het juiste moment, we leven hier al lang naartoe.”

KMO’s en familiebedrijven

Labo Lambo werkt veel met andere familiebedrijven. Volgens Uwe Leonard is dat een automatische reflex. “We spreiden het risico en hebben vele kleine accounts. Onze grootste klant vertegenwoordigt maar 7 procent van de omzet. Veel van onze klanten zijn familiebedrijven en kmo’s. Dat is niet toevallig, we gaan automatisch op zoek naar bedrijven met een vergelijkbare structuur en omvang als de onze. Een partnership is geen hol woord voor ons, het is ons businessmodel en verklaart ook ons succes. We bouwen een vertrouwensband op met zowel onze klanten als leveranciers.”

“Labo Lambo is een echt familiebedrijf: wij zweren bij een persoonlijke aanpak en vertrouwen”, valt Michaël zijn broer bij. “We hebben een veertigtal medewerkers, voornamelijk in de productie. Velen hebben een hoge anciënniteit, de mensen werken hier graag. Feedback van onze medewerkers is heel belangrijk, ieders expertise is uniek. Nu werken we voor het eerst met jobstudenten, allemaal kinderen van werknemers. Ze zorgen voor een plezante sfeer en meer betrokkenheid van de families bij het bedrijf.”

De broers beseffen dat er veel veranderingen op til zijn. “We zitten op een scharniermoment, we evolueren van een klein naar een middelgroot bedrijf. Onze persoonlijke manier van werken wordt misschien minder vanzelfsprekend. Er komen ook andere uitdagingen. Sinds vorig jaar hebben we een adviesraad met externe mensen. Dat andere perspectief op ons bedrijf is zeer waardevol.” (NH)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content