Tijd om wakker te worden

Philippe Ledent, Senior Economist ING Belgium © B.Vanden Eynde/whitevision
Philippe Ledent
Expert aan het woord

Expert aan het woord verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

4 december 2017, 17:12 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:02

Een decennium geleden bleef de vraag hoe een bedrijf met duurzaamheid moest omspringen beperkt tot veeleer oppervlakkige discussies. Misschien wordt het belangrijker, misschien ook niet, was de teneur. Vandaag kan niemand nog om de vaststelling dat duurzaamheid en bij uitbreiding alle onderdelen van maatschappelijk verantwoord ondernemen niet zomaar een modeverschijnsel zijn. Het zijn ingrepen die in de bedrijfswereld een echte doorbraak hebben geforceerd.

Om één voorbeeld te geven: over de klimaatopwarming is de tijd van de wolligheid voorbij. De internationale afspraken hebben een duidelijke impact op de keuzes die bedrijven maken. De vraagstukken die dit meebrengt, hebben een reële invloed op onze economie.

Van macro naar micro

Duurzaamheidskwesties zijn op die manier afgedaald van de macro-economie naar de micro-economie. Ook familiebedrijven voelen dat. Wie de keuze om in te zetten op duurzaamheid nog voor zich uitschoof, moet weten dat ze onvermijdelijk impact zal hebben op zijn onderneming.

Wie de keuze om in te zetten op duurzaamheid nog voor zich uitschoof, moet weten dat ze onvermijdelijk impact zal hebben op zijn onderneming.

Vergelijk het gerust met een ander onmiskenbaar fenomeen: de robotisering. Ook daar raakt iedereen overtuigd dat ze alle bedrijven zal veranderen. Duurzaamheid mag u op hetzelfde niveau plaatsen. Het is het nieuwe kader waarin u moet opereren. Wie van het tegendeel overtuigd blijft, zal op termijn geen businessmodel meer hebben.

Familiebedrijf veiligstellen

Voor familiebedrijven heeft duurzaamheid een extra pigment. Familiale ondernemers hechten veel belang aan het veiligstellen van de toekomst. De familie wil de onderneming in goede gezondheid overdragen aan een volgende generatie. Dat doet het gewicht van duurzaamheid toenemen bij het uitstippelen van een strategie die het familiebedrijf voorbereidt op de toekomst. Gelukkig doen veel familiebedrijven dit vanuit een visie op de lange termijn, zonder de druk van het rendement op korte termijn. Zelfs als de budgetten beperkt zijn, biedt dat de luxe om duidelijke prioriteiten te stellen. Bovendien is investeren in duurzaamheid niet altijd een kwestie van beschikbare middelen. Heel wat ingrepen zijn budgetvriendelijk en moeten we eerder zien als het durven te maken van keuzes. Denk maar aan de mogelijkheden voor uw bedrijf in mobiliteit.

Investeren in duurzaamheid is niet altijd een kwestie van beschikbare middelen. Heel wat ingrepen zijn budgetvriendelijk en moeten we eerder zien als het durven te maken van keuzes.

Wachten is geen optie

Maar bedrijven die met het eigen familiale vermogen in duurzaamheid investeren, willen terecht de juiste prioriteiten stellen. Het is raadzaam om dat niet met het buikgevoel te doen. Internationaal zijn criteria gedefinieerd die ondernemers helpen bij het inschatten waarop ze het best inzetten. Een goede analyse ervan helpt ook de praktische vraagstukken vooruit, zoals de vraag of je voor je inspanningen voor maatschappelijk verantwoord ondernemen ook meteen een apart departement moet creëren. Met die criteria op tafel en met de wil om op lange termijn in duurzaamheid te investeren, kunnen familiebedrijven stap voor stap een verschil maken. Het heeft geen zin die inspanningen te vergelijken met die van grote niet-familiaal gestructureerde bedrijven. Iedere onderneming moet voor zichzelf de keuze maken wat mogelijk en wenselijk is, maar niemand kan nog om de vaststelling dat het zinloos is dat proces nog langer uit te stellen.

Philippe Ledent

Senior Economist

ING Belgium