Resilux blijft geld verliezen aan Airolux

PETFLESSENDe kernactiviteit van Resilux doet het bijzonder goed. © © Sprint/Corbis
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Het komt maar niet goed met Airolux, de beloftevolle producent van revolutionaire kunststoffen spuitbussen zonder drijfgas. Het nettoverlies van joint venture van ATG en Resilux was vorig jaar groter dan de omzet, en het blijft ook dit jaar wachten op de eerste winstcijfers.

Airolux is een joint venture van Airopack Technology Group (ATG) en Resilux. ATG is een in Zwitserland genoteerde onderneming, die wordt gecontroleerd door haar CEO, de Nederlander Quint Kelders. Resilux is een Vlaamse genoteerde onderneming uit Wetteren, gecontroleerd door de familie De Cuyper. Resilux is in de eerste plaats een producent van petflessen. Vorig jaar verkocht het bedrijf ruim 6 procent meer flessen (482 miljoen), vooral voor mineraal water en frisdrank.

Met die kernactiviteit gaat het uitstekend. 2015 werd een prachtig jaar, met een volledig benutte productiecapaciteit en een groeiend marktaandeel. 2016 zou minstens even goed moeten worden. En ook voor de volgende drie tot zeven jaar wordt groei verwacht met de petflessen. Dat belooft vuurwerk, want het bedrijfsresultaat steeg vorig jaar met 27 procent naar 24,2 miljoen euro, en de nettowinst maakte een sprong met 42,4 procent naar bijna 18 miljoen euro.

Wachten op het potentieel

Allemaal schittering dus? Verre van, want Airolux blijft kwakkelen. De nettowinst van Resilux inclusief het resultaat uit de joint venture zakte zelfs van 10,05 miljoen naar 9,8 miljoen euro. Dat komt omdat Airolux vorig jaar 8,1 miljoen euro nettoverlies leed. Het bedrijf geraakt maar niet van de grond. Het potentieel lijkt enorm, wordt al beweerd sinds ATG en Resilux in 2010 hun samenwerking beklonken. Airolux commercialiseert onder de naam Airopack kunststoffen spuitbussen zonder drijfgas. Het potentieel is enorm, als alternatief voor producenten van drijfgas. De wereld verbruikt vandaag 16 miljard spuitbussen voor onder meer haarlak, deodoranten, en scheerschuim. Airopack kan die industrie doen wankelen. Voor de productie van Airopack is een vijfde minder energie nodig, en de CO2-uitstoot van de spuitbussen daalt met 65 procent. Drijfgassen worden overbodig. In 2014 werd een grote klant binnengehaald: Procter & Gamble, voor het scheerschuim Gillette Fusion Proglide.

De Nederlanders van ATG leveren de patenten en de technologie voor het drukventiel en het verstuiven van de cosmetica. Resilux, als ervaren speler in kunststofverpakkingen, moest het machinepark ontwikkelen voor een massale productie.

Maar de beloftevolle en revolutionaire verpakking komt maar niet van de grond. Niet alleen het nettoverlies bij Airolux groeide fors: van 2,5 miljoen euro in 2013, naar 8,1 miljoen euro vorig jaar. Zelfs de omzet daalde: van 7,2 miljoen euro naar 5,9 miljoen euro. Het beloftevolle Airolux maakt dus meer verlies dan het omzet genereert. In zijn jaarverslag van 2014 gewaagde Airopack Technology Group nog van een break-even in 2015, en een omzet van 110 tot 130 miljoen euro in 2017.

Resilux pompte vorig jaar nog eens 13,2 miljoen euro in de joint venture. Dat brengt het totale bedrag dat Resilux er al in stak op 36,1 miljoen euro. Volgens een financieringsakkoord van eind januari 2015 zou Resilux dit jaar een bijkomende 12,4 miljoen euro in Airolux injecteren, maar daaraan zijn voorwaarden verbonden.

‘Ondankbare situatie’

Resilux ziet voorlopig ook geen beterschap. “In de tweede jaarhelft werd de productiecapaciteit verder uitgebreid”, duidt Resilux zijn 13,2 miljoen euro investering. “Maar het tijdstip van het bereiken van het break-evenpunt blijft onzeker.”

Resilux benadrukt wel dat de raad van bestuur van Airolux zijn finale jaarcijfers nog niet heeft goedgekeurd. “Het opgenomen resultaat is een zo goed mogelijke inschatting. Bijgevolg zijn de cijfers onderhevig aan een bepaalde onzekerheid.” De commissaris Ernst & Young heeft daarom voorbehoud bij de jaarcijfers van Airolux, omdat hij niet zeker is dat het om de definitieve cijfers gaat.

En alsof dat allemaal nog niet genoeg is, ligt Resilux in de clinch met zijn partner Airopack Technology Groep. Die wil Resilux uitkopen en vervangen door een volgens ATG meer kapitaalkrachtige Amerikaanse investeerder, Apollo Global Management. Volgens ATG wil Resilux niet voldoende snel meegroeien in het beloftevolle verpakkingsverhaal.

Resilux houdt ook deze keer de lippen stijf op elkaar over het conflict. “We zullen deze ondankbare situatie op de best mogelijke manier oplossen met behoud van onze toekomstkansen voor deze interessante technologie”, meldt sibillijns de voorzitter van de raad van bestuur Alex De Cuyper in het recente jaarverslag 2015.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content