Marc Reynders (CEO Reynders Etiketten): ‘De familie omhelst het bedrijf met liefde, warmte en sympathie’

Reynders Etiketten © Thomas De Boever
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

in Vlaanderen. “We willen absoluut een professioneel bedrijf zijn, waar de beste mensen het bedrijf leiden”, zegt CEO Marc Reynders. “Daarover gieten we een saus met familiale waarden.”

Vrijdag 17 november. Aan de Nijverheidsstraat in Boechout viert Reynders Etiketten de 60ste verjaardag van CEO en tweedegeneratietelg Marc Reynders. Het personeel is samengestroomd in een geïmproviseerde feestzaal. Broer Jacques houdt de toespraak, terwijl familiefoto’s uit de oude doos achter hem op de wand worden geprojecteerd.

“De jongste van onze familie was een beetje speciaal. Hij was niet de gemakkelijkste voor zijn ouders. Marc werkt al 37 jaar in het bedrijf. Maar het lijken er wel 73, want hij is er elke dag mee bezig. Ook op zondag. Geef deze bijzondere broer een heel warm applaus.”

Dat barst los, even later stromen de werknemers naar buiten, waar een kraampje pizza’s bakt onder een herfstzon.

Een charmant maar wat ouderwets tafereel? Verre van. Het bedrijf uit Boechout is een specialist in zelfklevende etiketten en flexibele verpakkingen voor cosmetica, dranken, geneeskunde en voeding.

De onderneming is wereldwijd actief, met drukkerijen in eigen land, Frankrijk, India en Polen. De cosmeticaklanten zijn onder meer Yves Rocher, L’Oréal, Henkel, Oriflame. Sinds midden november mag het zich het Beste Familiebedrijf van Vlaanderen noemen. Die prijs, een initiatief van Trends Family Business Newsletter en BDO, werd voor de eerste keer uitgereikt.

62 jaar nadat vader Emile een drukkerij is gestart, groeide Reynders Etiketten tot een bijzonder solide onderneming. In 2016 haalden 424 werknemers een omzet van 91 miljoen euro, met een heel mooie ebitdamarge van 22 procent. Het bedrijf heeft een solvabiliteit van ruim driekwart van het balanstotaal.

“Wij zien niet zo met cijfers bezig”, zegt CEO Marc Reynders. “Cijfers zijn een gevolg van onze voortdurende inspanningen in een nog beter productieapparaat en extra dienstverlening aan klanten”.

Niet te bescheiden zijn. Dit bedrijf haalt prachtige cijfers.

MARC REYNDERS. “Een familiebedrijf kijkt niet alleen naar het rendement, maar ook naar de sociale verplichtingen, en de inbedding in een gemeenschap. Wij blijven produceren in eigen land, zowel uit idealisme als uit realisme. We hebben een prachtige fabriek in Polen. Onze klanten vragen ons vaak waarom we daar niet meer drukorders doen. Maar wij engageren ons voor de werknemers in Boechout. Uiteraard moeten we producten maken met toegevoegde waarde. Met banale producten kun je de toekomst niet verzekeren.”

U werkt sinds 1980 in de onderneming.

REYNDERS. “Ik kwam als laatste, na mijn oudere broers Jacques (62) en Paul (61). We werden niet verplicht, al was het wel een droom van onze vader dat we alledrie in de zaak zouden komen. Na enkele weken liet hij weten dat ik niet ernstig genoeg bezig was. Een jaar later klonk het helemaal anders: ik werkte te hard.”

Het bedrijf was toen nog veel kleiner.

REYNDERS. “Als kind woonden we boven het bedrijf. Pas toen ik 16 was, verhuisde het bedrijf naar een industrieel pand. We hebben moeilijke tijden gekend. Soms konden we niet met vakantie gaan omdat een klant niet betaald had. Vader doorstond angsten door torenhoge rentes op kaskredieten. Toen wij in de zaak kwamen, ging het al beter. Daarna ging het continu vooruit. In Boechout hebben we al zes keer uitgebreid.”

De voorbije vijf jaar startte een oefening naar meer structuur in het familiebedrijf.

REYNDERS. “De structuren blijven vrij vlak. Mijn twee broers en ik zijn de eigenaars. Daaronder staat een directiecomité met vooral mensen van buiten de familie. Met de directeurs van de vestigingen en een COO, een CFO en een commercieel directeur. Ook twee kinderen van de derde generatie zitten in het directiecomité. Zij zorgen mee voor het familiale evenwicht. Maar we willen absoluut een professioneel bedrijf zijn, waar de beste mensen de leiding hebben. Daarover wordt een saus met familiale waarden gegoten.”

Welke zijn die familiale waarden?

REYNDERS. “Eerlijkheid. De werknemers correct behandelen. Afspraken naleven. Het succes van het bedrijf primeert, niet de familie. Het bedrijf wordt gekoesterd. De familie omhelst het bedrijf met liefde, warmte en sympathie.”

Toch bouwt de tweede generatie haar operationele activiteiten af.

REYNDERS. “Ik ben nog altijd CEO. Jacques deed de verkoop en Paul was CFO. Zij hebben een opvolger. Ze kozen voor de beste van twee werelden. Ze hebben meer vrije tijd, en toch is er nog nauwe betrokkenheid bij het bedrijf. Jacques komt nog vier dagen, Paul nog één dag per week. Een combinatie van werkende en niet-werkende familiale aandeelhouders is een goede zaak. Ik zie hen een beetje als de supporters in het voetbal. De twaalfde man.”

Wanneer begon dat proces van afstand nemen bij de tweede generatie?

REYNDERS. “Bij mijn oudste broer twee jaar geleden. Bij mij gaat het nu volgen. Die reflex komt automatisch. Ik stond aanvankelijk wat afkerig tegenover het idee van een externe COO. ‘Ja maar, wat gaat hij allemaal niet doen.’ We hebben het toch gewaagd. Over een externe verkoopdirecteur dachten we al jaren na. Ik twijfelde. Het is een goede beslissing. En straks is het misschien wel tijd voor een andere CEO. Ik heb dat al voorgesteld aan het directiecomité. Ik kan deze baan niet blijven doen. Dat is niet goed voor het bedrijf. Een deel van mijn takenpakket is ook al overgenomen. Dat is goed. Nieuwe mensen komen met frisse ideeën en een vernieuwde dynamiek.”

Reynders Etiketten heeft een onmiskenbare zwakte. In de raad van bestuur zitten enkel de drie broers.

REYNDERS. “Het managementteam werd verbreed. Daarmee hebben we een veel breder forum bij het nemen van beslissingen. De toekomst van het bedrijf moet gedragen worden door meer personen. Daarnaast hebben we een raad van advies van de drie broers en drie externe mensen. Maar een raad van advies is vrijblijvend. Daarom doen we nu de oefening voor externe bestuurders.”

Hoe worden de negen telgen van de derde generatie klaargemaakt voor Reynders Etiketten?

REYNDERS. “Ze zijn tussen 26 en 32 jaar. Bart, zoon van Jacques, is de verantwoordelijke voor de verkoop van geneeskundige verpakkingen in Frankrijk. Mijn zoon Sebastien leidt de digitale afdeling. Niet alle negen willen in het bedrijf werken. Twee van mijn drie kinderen hebben het heel ontroerend geformuleerd. ‘We hebben gezien wat het bedrijf voor vader betekent. Dat kunnen wij niet overtreffen.’ Maar de nieuwe generatie houdt van het bedrijf. Er is niemand die zegt: ‘Het kan me niet schelen’.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content