Kilometerheffing: 'Waarom zijn de Vlamingen zo laf en durven ze niet op te komen voor hun rechten?'

08/04/16 om 15:41 - Bijgewerkt om 15:41

Van wegblokkades is geen sprake meer, maar de strijd van de transportfederatie UPTR tegen de kilometerheffing gaat verder. Transportondernemer Marc Geerts betreurt dat het protest tegen de kilometerheffing vooral van Franstalige kant komt.

Kilometerheffing: 'Waarom zijn de Vlamingen zo laf en durven ze niet op te komen voor hun rechten?'

© belga

De unie van professionele transporteurs en logistieke ondernemers (UPTR) heeft vandaag het bedrijf Satellic, de operator van de kilometerheffing voor vrachtwagens, in gebreke gesteld vanwege de technische problemen met de onboard-units (OBU). De militante federatie eist dat Satellic alle problemen met de registratietoestellen oplost, vooraleer de eerste facturen verstuurd worden.

De transportfederatie heeft naar eigen zeggen alle problemen die truckers en transporteurs gemeld hebben, overgemaakt aan Satellic en Viapass, de interregionale overheidsinstantie die het systeem coördineert en controleert.

Doodsteek voor Belgische familiebedrijven

"UPTR is de enige federatie die zijn leden verdedigt", reageert transportondernemer Marc Geerts van de familiale transportgroep Corneel Geerts. Hij betreurt dat het protest tegen de kilometerheffing voor vrachtwagens vooral aan Franstalige kant zichtbaar was. "Waarom zijn de Vlamingen zo laf en durven ze niet op te komen voor hun rechten?", vraagt Geerts zich af.

De Antwerpse transportondernemer vreest dat de kilometerheffing, die sinds 1 april van kracht is voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton, het einde zal betekenen voor veel Belgische familiebedrijven die actief zijn in transport en logistiek.

Geerts haalt in een mededeling snoeihard uit naar de beleidsmakers die de kilometerheffing hebben ingevoerd. "Onze politici maken onze industrie kapot, terwijl logistiek en transport speerpunten moeten zijn van onze economie", luidt het.

Lees meer over:

Onze partners