Een attractieve werkgever word je eerst intern

Annelies Steenbeke
Expert aan het woord

Expert aan het woord verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

25 oktober 2018, 00:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

Rekruteren is zoeken naar mensen die zich willen ontwikkelen en zo uw bedrijf helpen bij de groei. Dat komt tot uitdrukking in de slogan van BDO Belgium: ‘Make our clients and people grow’. Die vertalen we in een hr-beleid dat mensen de kans biedt in de onderneming te groeien.

Dat kan via ingrepen die een bedrijf meteen ook aantrekkelijker maken op de rekruteringsmarkt. Een aantrekkelijke werkgever zijn, hangt niet enkel samen met een sterk imago. Ook aan familiebedrijven geven wij als advies dat ze beter eerst intern werken aan de organisatie, vooraleer ze extern een boodschap verkondigen. We onderscheiden vier belangrijke domeinen waarin veel familiebedrijven groeikansen zullen ontdekken.

Eén. Peoplemanagement. Bedrijven die beweren dat ze mensen groeikansen bieden, moeten intern schaven aan de vaardigheden van hun managers. Zo kunnen de werknemers als individu groeien. Opleidingstrajecten voor managers zijn daarbij gangbaar, maar ook daarin kunt u verbeteringen aanbrengen. Bij BDO Belgium kozen we voor meer aandacht tijdens die trajecten voor de individuele verbeterpunten van elke leidinggevende. Op basis daarvan boden we individuele coachingsessies aan. De leidinggevenden zijn de ruggengraat van uw organisatie, maar helaas zien we nog te veel opleidingen die weinig impact hebben op hoe ze mensen beter maken. Met een meer individuele aanpak kan dat wel.

Twee. Investeer in een duidelijk competentiemodel. Dat helpt als u wilt inschatten of iemand in uw bedrijf zal passen of niet, of dat een promotie al dan niet een goed idee is. BDO Belgium opteerde voor een model met acht competenties, met aandacht voor elementen als plannen en organiseren, leervermogen of effectief communiceren. Een familiebedrijf kan een vergelijkbare analyse maken en er bijvoorbeeld zijn rekrutering op baseren. Wees daarbij open over de score van een kandidaat. Bespreek de evaluatie met die kandidaat en beschouw het als een startpunt wanneer iemand in dienst treedt. Uw nieuwe werknemer weet meteen waar de groeikansen liggen.

Via een actief hr-beleid kunnen mensen in de onderneming groeien.

Drie. Breng meer logica in uw volledige hr-beleid en dus ook in het salarisbeleid. Kijk verder dan de rekrutering en zorg ervoor dat iedereen weet wat de gevolgen zijn van bijvoorbeeld een promotie of een goede evaluatie. Dat duidelijke kader zorgt ervoor dat u ook de andere elementen die u attractief maken, goed kunt uitspelen. Zelfs als uw bedrijf geen topbetaler is, kunt u zo ongestoord troeven zoals cultuur, flexibiliteit of autonomie naar voren schuiven.

Vier. Geef de werknemers autonomie. Wij hebben geïnvesteerd in het meer gangbaar maken van thuiswerken en stellen vast dat dat ook voor veel familiebedrijven een mooie uitdaging biedt. Wij constateerden dat het succes van thuiswerken varieerde van team tot team. De sleutel daarvoor zat bij de leidinggevenden. Met voldoende basisvertrouwen en een duidelijk beleid rond thuiswerken zet u mooie stappen vooruit. Thuiswerken kan u als werkgever aantrekkelijker maken.

Wees dus coherent. Kandidaat-werknemers zullen dat duidelijke kader waarderen. Wacht daarvoor vooral niet tot het eerste gesprek voor wat meer uitleg.

Annelies Steenbeke

HR Director BDO Belgium

Annelies.steenbeke@bdo.be