Digitaliseren is geen surrogaattransformatie

Peter Van Laer, Managing Director bij BDO Crossroad © .
Peter Van Laer
Expert aan het woord

Expert aan het woord verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

27 december 2018, 00:00 Bijgewerkt op: 20 juli 2022, 08:01

Een doorgedreven digitalisering en procesautomatisering is een realiteit voor heel wat familiebedrijven, ongeacht de schaal van hun activiteiten. De wil om te digitaliseren heeft doorgaans een duidelijke reden: het helpt om beter in te spelen op de behoeften van uw doelgroepen. Maar is louter digitaliseren ook een transformatie, of is het eerder een manier om uw bestaande processen te moderniseren en te optimaliseren?

Het antwoord ligt tussenin. Bedrijven die digitaliseren faciliteren hun transformatie, maar vaak is de ambitie om te transformeren onvoldoende uitgesproken. Familiebedrijven die digitaliseren, mogen een behoorlijke ambitie stellen op het moment dat ze de schop in de grond steken en zich in de digitale wereld begeven.

Het mag niet ophouden bij het automatiseren van bijvoorbeeld uw productie. Dat is uiteraard een nuttige ingreep, maar een bestuurder moet op dat moment ook denken aan de impact op aanverwante zaken, zoals de totale ketenwerking of de foutenreductie in de processen.

Tegelijk moet u bij het uittekenen van uw strategie rekening houden met de externe impact. De digitalisering van interne processen krijgt externe extensies omdat klanten bijkomende verwachtingen stellen. Gaat u als familiebedrijf online verkopen, houd er dan rekening mee dat mensen ook verwachten dat u hen zeer gedetailleerd op de hoogte kunt houden van waar hun pakje zich tijdens de verzending bevindt. Op dat moment zal de impact van digitalisering uw activiteit nog niet fundamenteel veranderen, maar toch biedt digitaliseren voor elk bedrijf de mogelijkheid om een nieuwe activiteit te creëren. Dat kan gebeuren als u een stap verder gaat in wat u de klant aanbiedt. Denk aan de kledingmaker die besloot om intelligente kleding te maken en een sensor inbouwde in beha’s om sneller borstkanker te detecteren. De gegevensverwerking die dat met zich meebrengt, doet de kledingmaker in een nieuwe markt terechtkomen.

Digitalisering is voor een familiebedrijf meer dan een louter operationele taak, het is een strategisch element.

Dat is het moment waarop de digitalisering geen surrogaat meer is voor uw bestaande activiteit, maar de aanzet betekent om een nieuwe grondstof te vermarkten. Want de gegevens die u benut om uw klant beter te helpen, zijn ook gegevens die de basis kunnen vormen voor een nieuw model dat is gestoeld op de toegevoegde waarde die u met de digitalisering hebt gerealiseerd. Als ondernemer wordt u op dat moment ook een aanbieder van data, en dat is een ingrijpende verschuiving.

Wij adviseren familiebedrijven digitalisering niet te beschouwen als een louter operationele taak, maar als een strategisch element waarover een raad van bestuur of een raad van advies zich moet buigen. De transformatie moet evenveel wegen als het behalen van uw operationele winst.

Wat betekent dit praktisch? Versterk om te beginnen uw adviesorganen met millennials die anders aankijken tegen dezelfde realiteit. Breng ‘digital natives’ binnen die de ontwrichting van digitalisering sneller zien aankomen. Wees voorbereid, want de voorbije jaren hebben geleerd dat die ontwrichting in elke sector kan plaatsgrijpen.

Peter Van Laer

Managing Director BDO Crossroad