Carlos Brito (CEO AB InBev): ‘Ruim 90 procent van mijn vermogen zit in AB InBev’

"We willen dat onze bierprijzen stijgen in lijn met de inflatie" © REUTERS
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev wil in 2025 een vijfde van zijn biervolume uit niet-alcoholische en laag-alcoholische bieren halen. “Een enorme kans”, liet CEO Carlos Brito aan zijn aandeelhouders weten tijdens de jaarlijkse algemene vergadering. “En de marges liggen nog hoger ook, want je betaalt geen of minder accijnzen voor dezelfde verkoopprijs.”

Een vijftigtal aandeelhouders, goed voor ruim 1,2 miljard van meer dan 1,6 miljard aandelen, kwamen opdagen op de jaarlijkse algemene vergadering. Voor de eerste keer hadden die aandeelhouders eindelijk wat vragen voor de brouwer.

Waarom mikt AB InBev almaar meer op niet-alcoholische en laag-alcoholische bieren?

BRITO. “In 2025 willen we dat een vijfde van ons biervolume (413 miljoen hectoliter in 2015, nvdr) niet-alcoholisch of laag-alcoholisch bier is. Daar zit een gigantisch gat in de markt. In Brazilië slaat onze niet-alcoholische variant van het pilsmerk Brahma (het tweede meest verkochte merk in Brazilië, nvdr) enorm aan. Ook in China doen die segmenten het goed. In Europa heb je het fenomeen Radler, bier gemengd met frisdrank. In Duitsland is het laag-alcoholische segment het snelst groeiende in de biermarkt. Bovendien verdien je er veel meer mee. Je verkoopt de bieren aan dezelfde prijs, maar je betaalt er geen of minder accijnzen op.”

AB InBev heeft een nieuw plan, Dream 2020. Uiterlijk in 2022 wilt u naar een omzet van 100 miljard dollar. Dat is ruim de helft erbij, als de overname van SABMiller wordt afgerond (een geconsolideerde omzet van circa 62 miljard dollar, nvdr). Dat wordt wel erg moeilijk.

BRITO. “Wij hebben een bedrijfscultuur van grote dromen. Ook scherpe doelstellingen zijn inherent aan AB InBev. En als je topmensen wil houden, moet je hen binden met langetermijndoelstellingen.”

En met hoge bonussen. Liefst een kwart miljard, of 25 procent van de aanwezige aandeelhouders, stemde tegen uw vergoedingsbeleid voor het topmanagement tijdens de algemene vergadering.

OLIVIER GOUDET (voorzitter van de raad van bestuur). “Als je goede mensen wil behouden, moet je hen ook fors belonen. Maar ze moeten waarde creëren voor de lange termijn. Opties kunnen ten vroegste na vijf jaar worden omgezet in aandelen, na het behalen van duidelijke doelstellingen.”

Hoeveel procent van uw vermogen zit in AB InBev?

BRITO. “Meer dan 90 procent. Ik denk dat AB InBev een grote toekomst tegemoet gaat. Waarmee ik niet gezegd heb dat andere investeerders hetzelfde moeten doen. Investeren blijft een risico.”

GOUDET. “Ik ben als voorzitter een onafhankelijk bestuurder. Ik mag niet te veel in AB InBev investeren. Maar het klopt: dit bedrijf heeft een grote toekomst.”

AB InBev zag vorig jaar zijn volumes dalen, maar de omzet steeg. Hoe lang kan je die volumedaling blijven compenseren met een hogere omzet?

BRITO. “Onze volumes van eigen bieren daalden vorig jaar heel lichtjes, met 0,1 procent. Sommige biermarkten blijven groeien. Maar een continue omzetgroei is een van onze centrale doelstellingen. We willen dat onze bierprijzen stijgen in lijn met de inflatie. Daarnaast nemen we vaak de distributie in handen. Dat verhoogt de omzet, want je moet de bierhandelaars niet betalen. Bovendien mikken we op een almaar hogere verkoop van onze premiummerken, zoals Budweiser, Corona, Leffe en Stella Artois. Maar we moeten ook weer oppassen met té hoge prijzen. Dan bestaat het gevaar dat de consument van bier naar wijn omschakelt.”

Hoe loopt de overname van SABMiller, het wereldwijde nummer twee?

BRITO. “We behouden onze planning. De overname wordt afgerond in de tweede jaarhelft van 2016. Onze focus is gericht op die overname. We werken proactief met mededingingsoverheden in een aantal landen. Daarnaast kijken we hoe we de integratie vanaf dag één kunnen waarmaken.”

SABMiller heeft een belangrijk bottelakkoord met Coca-Cola in Afrika, en in het Midden-Oosten via een belang in de Turkse brouwer Anadolu Efes. AB InBev heeft op zijn beurt een bottelakkoord met PepsiCo in Zuid-Amerika. Kan dat wel?

BRITO. “Ik geef geen commentaar op de samenwerking van SABMiller met Coca-Cola. De samenwerking met PepsiCo in een aantal landen in Zuid-Amerika hebben we onlangs verlengd. Maar de fusie met SABMiller moet eerst worden afgerond. Weet je, we kunnen ook niet zomaar alles onmiddellijk samen doen. We kunnen onderling de beste praktijken uitwisselen. Maar een aantal dingen kunnen we, vanuit juridisch oogpunt, nog niet samen uitwerken.”

Waar komt het nieuwe hoofdkantoor voor het management?

BRITO. “Dat is nog niet beslist. Dat weten we pas nadat de transactie is afgerond. Zeker is dat de maatschappelijke zetel in België blijft.”

De familiale aandeelhouders, die bijna 53 procent van de aandelen controleren, verlengden zopas hun aandeelhoudersovereenkomst tot in 2034. Dat is bijzonder vroeg, want ze hadden nog tijd tot in 2022 voor die verlenging.

GOUDET. “Dat wijst er nogmaals op dat de aandeelhouders, net als het bedrijf, voor de lange termijn gaan.”

België is een bierland. Maar op recepties wordt zelden bier geschonken. Wat kunt u daaraan doen?

CARLOS BRITO. “U kan dat veranderen. Op een receptie vraag ik altijd een biertje. Dan zie je hoe ook andere gasten bier beginnen vragen. Op meer dan de helft van de recepties waar ik kom, hebben ze wel bier maar schenken ze het niet. Daar hebben de brouwers duidelijk tekortgeschoten. Bier heeft, in vergelijking met wijn, een imago van wat lager allooi, te democratisch. Maar we zijn met ons premiummerk Stella Artois op de goede weg. Stella Artois heeft een speciaal glas, het wordt geserveerd op een wat aparte manier. We zien dat Stella Artois almaar beter scoort op recepties. We zetten dat Stella Artois-glas ook in restaurants. Want daar heb je hetzelfde verhaal. Op restaurant krijg je een glas voor water, en voor witte en rode wijn. Niet voor bier. Er liggen nog enorme kansen in recepties en restaurants voor AB InBev.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content