Busbouwer Van Hool lanceert uitbreidingsplannen in het buitenland

11/07/16 om 15:39 - Bijgewerkt om 17:54

Busbouwer Van Hool uit Koningshooikt kondigt ambitieuze uitbreidingsplannen aan. In het buitenland.

Busbouwer Van Hool lanceert uitbreidingsplannen in het buitenland

© ImageGlobe

Van Hool houdt zowel een busfabriek in de Verenigde Staten als een opleggerfabriek in een nog niet nader bepaald land in beraad. Dat blijkt maandag uit de jaarcijfers van de busbouwer uit Koningshooikt.

Resultaten

De constructeur van bussen, touringcars en opleggers boekte vorig jaar een omzet van 596,8 miljoen euro, 7 procent meer dan in 2014 en 'de hoogste omzet in de geschiedenis van het bedrijf', licht woordvoerder Dirk Snauwaert toe.

Uitbreiden

De groepswinst steeg tot 10,6 miljoen euro, het hoogste niveau in 15 jaar. De groei gaat gepaard met uitbreiding. Zo kondigde Van Hool begin dit jaar al aan 15 miljoen euro te investeren in zijn fabriek in Macedonië, om er de productiecapaciteit bijna te verdubbelen. In de Macedonische hoofdstad Skopje worden sinds een tweetal jaar de standaardbussen van Van Hool geproduceerd. Er rolden vorig jaar 428 bussen van de band.

Maar er is meer. Van Hool wil graag de Amerikaanse markt van het openbaar vervoer betreden. Daarop mogen alleen in de VS geproduceerde bussen rijden (omwille van de "Buy America Act"), en dus onderzoekt Van Hool nu of het een Amerikaanse fabriek kan opstarten. "We plakken geen termijn op die studie, we nemen er onze tijd voor", zegt de woordvoerder. Van Hool is al in de VS actief op de private markt, en heeft er via zijn Noord-Amerikaanse distributeur ABC Companies een marktaandeel van naar eigen zeggen 35 procent. Maar 'met een potentieel van 5.000 à 7.000 voertuigen per jaar, is de openbare markt voor bussen veel groter dan de private markt van 1.500 voertuigen per jaar', klinkt het.

Buitenland

Ook voor de opleggerdivisie, goed voor ongeveer 20 procent van de groepsomzet, kijkt Van Hool naar het buitenland. Het overweegt een gelijkaardige stap te zetten als met de busdivisie gebeurde, waarbij in een nieuwe fabriek (niet noodzakelijk in Macedonië) lagesegmentopleggers zouden worden gebouwd ter aanvulling van de bestaande productie in Koningshooikt.

'Niet competitief in België'

"Net als bij de bussen, gaat het ook hier alleen om die producten die niet meer competitief kunnen zijn indien we ze hier in België zouden bouwen", benadrukt de woordvoerder. In contrast met de uitbreidingsplannen in het buitenland staat de sluiting van de verlieslatende dochter EOS Coach in eigen land (meer bepaald in het Limburgse Bree) die momenteel afgerond wordt. Er verliezen 161 mensen hun job. Midden juni was er een akkoord bereikt over een sociaal plan.

Van Hool herhaalt in dat verband dat 'elke bus die in het buitenland wordt gebouwd, nooit in België had kunnen worden gemaakt', als gevolg van de te hoge (loon)kosten hier. Het wijst erop dat de totale busproductie in België vorig jaar op peil bleef (840 exemplaren, tegen 806 in 2014), en benadrukt dat België het innovatiecentrum van de groep blijft en de productielocatie van voertuigen met hoge toegevoegde waarde (zoals dubbeldekkers en trambussen).

"Van Hool is de op drie na grootste industriële werkgever in België en verwacht dat ook te blijven", besluit het bedrijf. Het familiebedrijf Van Hool, dat in 2017 zijn zeventigste verjaardag viert, stelt ruim 4.650 mensen tewerk, voornamelijk in de fabrieken in Koningshooikt en Skopje. (Belga/BO)

Onze partners