Boerinneke vs Nutella: 'We zijn de grootste van de kleintjes'

21/08/15 om 11:32 - Bijgewerkt om 11:32

Overleven in een markt die gedomineerd wordt door multinationals zoals Ferrero (Nutella) en private labels is geen sinecure. De voorbije jaren moesten tal van familiebedrijven het bijltje erbij neerleggen. Boerinneke nv uit Sint-Amands is een opvallende uitzondering. De kersverse zestiger knoopte de voorbije jaren opnieuw met groei aan.

Boerinneke vs Nutella: 'We zijn de grootste van de kleintjes'

Hans Van Weyenberg en Paul-Henri Verhelst © Kris Van Exel

Sinds kort waait er een nieuwe wind bij de chocopastaproducent Boerinneke. Hans Van Weyenberg, een telg van de derde generatie van het familiebedrijf, kreeg als zaakvoerder het gezelschap van Paul-Henri Verhelst, zowel in het aandeelhouderschap (50/50) als in het management. Van Weyenberg is voortaan verantwoordelijk voor de productie, onderzoek en ontwikkeling, en de aankoop. Verhelst ontfermtzicht over het financiële en het commerciële. "Het drama bij veel familiebedrijven is dat ze angstvallig bij het oude blijven en niet openstaan voor frisse ideeën of externe partners. Dat loopt meestal slecht af", weet Hans Van Weyenberg. "Ik heb ook een klik moeten maken om de deur open te zetten, maar uiteindelijk is het een goede zaak voor ons bedrijf gebleken. Het was overigens niet alleen voor mij aanpassen aan de nieuwe bedrijfsstijl, dat was ook het geval voor het team van twintig medewerkers, onder wie velen al twintig jaar of langer actief zijn in het bedrijf."

Onder impuls van Paul-Henri Verhelst, die een pak ervaring in de nationale en internationale voedingssector heeft, koos het bedrijf voor een scherpere bedrijfsvoering. "We hebben alle aspecten doorgelicht en waar nodig bijgestuurd met als doel weer te kunnen aanknopen met groei, gekoppeld aan sterkere bedrijfsresultaten. De groei moet vooral komen van een stijgend aandeel van de export. Een betere productmix moet de rendabiliteit een duwtje geven."

Export als groeimotor

"De markt van chocopasta's is een mature markt. De volumes kennen slechts een minimale groei", schetst Verhelst de situatie in ons land. "Met Nutella is er een dominante speler die zowat 60 procent van de markt in handen heeft, private labels zijn goed voor 20 procent. De resterende 20 procent wordt verdeeld onder een aantal kleinere spelers, van wie wij met 6 à 7 procent de grootste zijn."

Vorig jaar maakte het bedrijf een omzetsprong van 10 procent en dit jaar gaat de groei zelfs nog harder. Tijdens de eerste jaarhelft zag men in Sint-Amands de omzet met nog eens 25 procent aandikken. De bedrijfsleiders plannen dit jaar uit te komen op 7,5 à 8 miljoen euro. De export, goed voor zowat 20 procent van de omzet, is een belangrijke groeimotor. De producten van Boerinneke zijn onder meer verkrijgbaar in de Verenigde Staten, Canada, Singapore en Saoedi-Arabië.

In eigen land is het bedrijf aanwezig bij alle grote distributeurs zoals Colruyt, Carrefour en Delhaize. De overname van die laatste door Ahold ziet Paul-Henri Verhelst niet als een bedreiging. "Misschien opent de fusie de deur om onze producten in heel Nederland in de rekken te krijgen."

Dirk Van Thuyne

Lees het volledige artikel deze week in Trends.

Lees meer over:

Onze partners