AB InBev verkoopt toch meer bier in België

© belga
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev verkocht vorig jaar meer bier in ons land. Dat is opmerkelijk, want nog geen week geleden kondigde de marktleider aan dat hij de prijs van zijn vaten pils verhoogt. De reden? “De aanhoudende volumedaling.”

De volumegroei in 2014 was weliswaar niet spectaculair, enkele duizenden hectoliters meer dan in 2013. Dat blijkt uit interne documenten die Trends kon inkijken. De brouwer geeft geen commentaar op “zeer voorbarige cijfers, die nog kunnen afwijken”, want hij rapporteert zijn jaarresultaten op 26 februari.

De stijging van de volumes mag op het eerste gezicht niet verbazen, want 2013 was een slecht jaar, met een heel lange en koude winter en voorjaar. Anderzijds waren de zomermaanden juli en augustus in 2014 bijzonder nat en vaak kil.

Toch kon AB InBev vorig jaar meer bier aan de man brengen, vooral door een zachte winter, een goed voorjaar, en de bijzonder milde laatste maanden van het jaar. Daarmee klokte de bierverkoop bij de Belgische marktleider af op bijna 4,5 miljoen hectoliter. De best verkochte merken zijn Jupiler, met ruime voorsprong, Leffe en Stella Artois.

Viva Brasil

De brouwer mag ook van geluk spreken dat er vorig jaar een Wereldbeker voetbal was, mét een Belgisch elftal. In juni zag de brouwer de volumes mooi klimmen, maar vanaf juli was de pret voorbij. Niet toevallig speelden de Rode Duivels hun laatste match op 5 juli. In die maand daalden de volumes voor AB InBev.

Augustus werd nog erger. De vakantiemaanden zijn normaal de beste voor het segment van de dorstlessende bieren (pils, witbier, fruitbier), het segment ook dat het leeuwendeel van het volume van AB InBev uitmaakt. Uit een onderzoek van Belgische Brouwers blijkt dat augustus goed is voor circa een zesde van de Belgische bierconsumptie. En uitgerekend die maand was rampzalig voor AB InBev. Het zag zijn consumptie met zowat 15 procent dalen in vergelijking met 2013, een jaar met een uitstekende zomer. Mochten de twee zomermaanden goed zijn geweest, dan had de brouwer kunnen spreken van een zeer goed 2014, met een meer dan significante volumestijging van ruim twee procent.

Prijsverhoging

Maar dat gebeurde dus niet. De zomer gooide roet in het eten. Toch waren de volumes vorig jaar uiteindelijk nog enkele duizenden hectoliters groter dan in 2013. En dat is opmerkelijk, want vorige week had de Belgische marktleider een prijsverhoging aangekondigd voor pils. Vanaf 1 februari vraagt de brouwer 0,017 euro extra per glas. Dalende volumes waren een belangrijke motivering.

“De biermarkt wordt gekenmerkt door een aanhoudende, gestage daling van de bierconsumptie”, meldt woordvoerder Cybelle-Royce Buyck. “Met de prijsaanpassing willen we onze langetermijninvesteringen in België financieren. Elk jaar stoppen we ruim 100 miljoen euro in België. We willen blijven innoveren, zodat we voldoen aan de sterk veranderende eisen van de consumenten. En we blijven investeren in vernieuwende productieprocessen in de brouwerijen. We zullen de prijzen licht aanpassen, zodat we dit investeringsritme op peil kunnen houden. Met die investeringen willen we net de aanhoudend dalende trend stoppen, en de biermarkt in haar geheel opnieuw activeren.”

Het klopt dat de Belgische bierconsumptie al jarenlang daalt. Tussen 2000 en 2014 waren er slechts drie jaren met een stijgend bierverbruik: 2003, 2011 en 2014. AB InBev zag de verkoop dalen van 5,6 miljoen hectoliter in 2000, tot circa 4,5 miljoen hectoliter vorig jaar. De langetermijntrend is inderdaad neerwaarts. Maar vorig jaar groeide het verkochte volume wel.

De stijging in 2003 was het gevolg van een goede zomer, wat alweer aantoont hoe belangrijk die is voor de consumptie. De marktstijging in 2011 was enigszins vertekend. Die kwam er door de zware terugval in 2010, vooral te wijten aan de staking bij AB InBev in januari 2010 tegen een forse herstructurering. De brouwer verloor in dat jaar bijna een kwart miljoen hectoliter. Niet moeilijk dus dat de algemene biermarkt er in 2011 weer op vooruitging, en dat ondanks een slechte zomer.

Marktmacht

Dat de biermarkt daalt of klimt in functie van de volumes van de marktleider, zegt uiteraard veel over de stevige positie van AB InBev in eigen land. AB InBev controleert circa 56 procent van de markt. Het nummer twee, Alken-Maes, heeft circa 12 procent. Ook die dochter van het Nederlandse brouwconcern Heineken verhoogt vanaf februari de bierprijs.

Dit artikel komt uit The Daily Trends

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content