AB InBev kleedt SABMiller steeds verder uit

BIERAB InBev zet alle premiummerken van SABMiller in de etalage. © .
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

AB InBev verkoopt nu ook alle Europese activiteiten van de overnameprooi SABMiller. De wereldbrouwer zet daarmee alle premiummerken van het nummer twee van de wereld in de etalage. De beurs reageert ongemakkelijk op die ‘operatie ontmanteling’. AB InBev draagt de rode lantaarn in de Bel-20.

In november verkocht AB InBev al het nummer twee in de Verenigde Staten, Miller. In februari volgden de Europese dochters in Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Begin maart werd de brouwerij van SABMiller in China verkocht. En vandaag maakt AB InBev bekend dat het SABMiller nog veel verder wil ontmantelen: ook alle dochters in Midden- en Oost-Europa gaan de deur uit.

Dat is een toch wel heel opmerkelijke stap. Want met al die verkopen verdwijnt circa 45 procent van de omzet van SABMiller in zijn boekjaar 2015 (van begin april 2014 tot einde maart 2015). Door het afstoten van al die activiteiten verschrompelt SABMiller tot een brouwer met een groepsomzet van nog 14,5 miljard dollar netto (van een officiële netto groepsomzet van 26,3 miljard dollar). Ook in volume is de operatie drastisch. In het boekjaar 2015 was SABMiller goed voor 246 miljoen hectoliter bier. Daarvan verdwijnt door de verkopen 56 procent of circa 138 miljoen hectoliter.

AB InBev kiest voor winstgroei

Wat blijft over? AB InBev behoudt de meest winstgevende afdelingen van SABMiller. Dat zijn Afrika en Latijns-Amerika. In Latijns-Amerika is SABMiller onder meer actief in Colombia, zijn meest winstgevende markt, waar het een marktaandeel van 98 procent haalt.

AB InBev benadrukte ook herhaaldelijk het belang van Afrika. Ook daar is SABMiller marktleider. Het regionale hoofdkantoor voor de Afrikaanse activiteiten komt in Johannesburg. Bovendien kreeg AB InBev een bijkomende beursnotering in de zakenhoofdstad van het Afrikaanse continent. Zuid-Afrika krijgt ook nog een eigen raad van bestuur van de fusiegroep.

Voor AB InBev is Afrika grotendeels een onontgonnen continent, behoudens wat verdeelrechten voor enkele merken. Volgens prognoses zal de Afrikaanse biermarkt de volgende jaren verder groeien. Afrika was in 2014 een markt van 121 miljoen hectoliter. In 2025 wordt een bierconsumptie van 175 miljoen hectoliter verwacht, meldde AB InBev de voorbije herfst in zijn overnamedocument. Bovendien zou de markt er sneller groeien dan in de rest van de wereld. Waar de wereldwijde groeiverwachting tot 2025 uitkomt op 16 procent, zou dat in Afrika 44 procent zijn.

Premium de deur uit

Dat geldt niet voor het Oude Continent. Europa is geen groeimarkt. Dat heeft te maken met de vergrijzing. Bovendien zijn de winstmarges er beduidend lager, omdat er veel meer concurrentie is. AB InBev stoot alle Europese activiteiten van SABMiller af, goed voor een omzet van 4,4 miljard dollar in het boekjaar 2015.

In januari raakte al bekend dat de Japanse marktleider, Asahi, de activiteiten in Italië, Nederland en het Verenigd Koninkrijk koopt. Daarmee verdwijnen twee premiummerken van SABMiller: Grolsch en Peroni Nastro Azurro. In november werd ook al de verkoop aangekondigd van het Amerikaanse premiummerk Miller Genuine Draft. En nu komt daar ook nog eens het Tsjechische Pilsner Urquell bij.

AB InBev verkoopt dus alle premiummerken van SABMiller. Premiummerken worden meestal internationaal verkocht en via marketingcampagnes als exclusiever voorgesteld (en dus duurder verkocht). Bij AB InBev zijn dat onder meer Leffe en Stella Artois.

Centraal-Europa vergrijst

SABMiller is in Centraal-Europa actief in Hongarije (marktleider), Polen (marktleider), Roemenië (het nummer twee), Slowakije (het nummer twee) en Tsjechië (marktleider). Polen is in volume de negende biermarkt van de wereld, met bijna 40 miljoen hectoliter. Ook Tsjechië haalt bijna 20 miljoen hectoliter. Ter vergelijking: de Belgische bierconsumptie is goed voor circa 8,1 miljoen hectoliter.

Centraal-Europa lijkt dus een interessante biermarkt, maar er zijn twee belangrijke negatieve factoren. Kristian Jakobsen, professor aan Kopenhagen Business School, verklaarde die uitvoerig in het boek The Global Brewery Industry, uit 2013. Ten eerste verhindert de consolidatie een verdere groei. Heineken, MolsonCoors en – tot vandaag – SABMiller vechten voor marktaandeel, met vaak een hevige concurrentiestrijd en een prijzenslag als gevolg. Volgens een studie van de zakenbank UBS hangt Centraal-Europa hooguit in het midden van het peloton van meest winstgevende biermarkten, op Polen na. AB InBev had in het verleden ook activiteiten in Centraal-Europa, maar verkocht die in het najaar van 2009.

Ten tweede: Centraal-Europa vergrijst. Twee decennia lang, van 1990 tot 2008, was het een groeimarkt. Voor de toenmalige brouwers Interbrew en South African Breweries was Centraal-Europa een van de eerste internationale markten waar ze overnames deden. Lokale, wat stoffige merken kregen plots een nieuw leven en groeiden als kool. Zo toverde SABMiller het bijna onbekende Poolse merk Zubr (Pools voor bizon) om tot zijn tweede meest verkochte bier in Polen.

Maar sinds 2009 daalt de Centraal-Europese bierconsumptie. Dat kwam niet alleen door de zware recessie, een gevolg van de bankencrisis. Volgens Kristian Jakobsen is de verklaring dat de mannelijke werkende bevolking (de belangrijkste categorie bierdrinkers) sinds 2010 krimpt door de vergrijzing. Een goede zomer kan die bierconsumptie even doen opflakkeren. Maar de algemene tendens is dalend.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content