Stijn Fockedey

Facebook koopt WhatsApp omdat het alles van u wil weten

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Facebook is verwikkeld in een wapenwedloop met Google om de digitale identiteit van de wereldbevolking te mogen beheren en door te verkopen. De monsterovername van de berichtenservice WhatsApp is daar de zoveelste uiting van.

WhatsApp wordt volgens het zakentijdschrift Forbes verkocht voor liefst 950 keer de geschatte omzet, 20 miljoen dollar per jaar. In totaal telt Facebook 19 miljard dollar neer, waarvan 15 miljard in eigen aandelen en 4 miljard in cash. Ongetwijfeld ligt het bedrag zo hoog omdat er kapers op de kust waren.

WhatsApp is een van ‘s werelds populairste mobiele berichtenservices. Het aantal WhatsApp-berichtjes dat de 450 miljoen actieve gebruikers via hun mobiele toestellen versturen, zou nu al groter zijn dan het wereldwijde volume aan sms-berichtjes. Die laatste waren jarenlang de goudmijn van telecomoperatoren. Nieuwe mobiele internetdiensten vreten dat segment leeg.

Het overnamebedrag blijft op het eerste gezicht waanzinnig hoog. Zeker omdat Facebook-topman Mark Zuckerberg al snel liet weten dat WhatsApp een onafhankelijke koers zal blijven varen. WhatsApp zal daardoor weinig rechtstreekse impact hebben op de inkomsten van Facebook. Gebruikers kunnen zo goed als gratis ongelimiteerd berichtjes blijven sturen. Voor een toevloed aan advertenties zoals op Facebook hoeven ze niet te vrezen. Zuckerberg wil in de eerste plaats dat mensen WhatsApp gebruiken, niet dat ze door advertenties afhaken.

Het is hem om de gebruikersdata te doen. Met WhatsApp koopt Zuckberberg de mogelijkheid zich een nog completer beeld te vormen van de internetgebruiker. Facebook heeft één missie: de werelbevolking met elkaar verbinden. Het bedrijf verdient net als veel andere internetbedrijven geld met het beheren en het doorverkopen van de digitale identiteit van zijn gebruikers.

Facebook weet veel meer dan de concurrenten over zijn gebruikers, maar niet genoeg. Hoe completer het beeld, hoe waardevoller de data. Zuckerberg is zich als geen ander bewust van de waarde van onze digitale identiteit, vandaar het monsterbedrag voor WhatsApp.
Er is maar één bedrijf dat evenveel weet over de internetgebruiker en dat is Google. De zoekmachinegigant heeft ook een sociaal netwerk, Google Plus. Dat zou meer dan 500 miljoen gebruikers hebben (Facebook heeft er meer dan een miljard). Er is veel minder activiteit dan op Facebook, maar dat deert Google niet. Google Plus is ondertussen een universele login geworden voor alle diensten van Google, van de zoekmachine, de mailservice tot Youtube en Google Maps. Daarmee zit alles wat gebruikers doen bij services van Google in één profiel. Adverteerders kunnen zo over alle diensten heen heel precies hun pijlen op gebruikers richten.

Alleen al de profielen en patronen die uit privécommunicatie kunnen worden gedistilleerd, zijn goud waard. Daar tonen we wie we echt zijn en wat we willen en wat we doen. Op ons Facebook-profiel houden we ons meestal in. Mensen gebruiken Facebook om te communiceren, maar niet intensief. Zeker in vergelijking met WhatsApp, dat overigens 1 miljoen nieuwe gebruikers per dag zou verwelkomen. Facebook heeft WhatsApp nodig om gelijke tred te kunnen houden met Google in die wapenwedloop om onze digitale identiteit.

Ooit zal WhatsApp wellicht wel advertenties aanbieden. Aziatische tegenhangers zoals LINE en WeChat zijn daar al een tijd mee bezig. Internetgebruikers besteden nu eenmaal veel tijd aan berichtenservices. Adverteerders volgen altijd hun publiek, zij het met enige vertraging. Bovendien laat de aard van de service heel gepersonaliseerde advertenties toe: op maat van wie de gebruikers zijn, wat ze doen en waar ze zijn. Maar voorlopig is Zuckerberg vooral geïnteresseerd in de gebruikersdata, niet in nieuwe advertentiemogelijkheden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content