Fabriek is “zowel zegen als nachtmerrie voor Limburg”

(Belga) “Je hebt de Limburgse bedrijven, en dan heb je Ford Genk”, zo benadrukt Piet Pauwels, decaan van de faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen van UHasselt, het belang van de fabriek voor de regio. De Ford-vestiging, waaraan grofweg 10.000 rechtstreekse en onrechtstreekse jobs verbonden zijn, is volgens hem “zowel een zegen als een nachtmerrie voor Limburg”. Een sluiting van de fabriek zou “een mega-impact” hebben, zegt de econoom.

“Men is zich al decennialang bewust van de nood en deugd van Ford Genk”, zegt Pauwels, die erop wijst dat het ooit om de grootste assemblagefabriek ter wereld ging. Toch denkt hij niet dat Ford nu een volledige sluiting van de Limburgse vestiging zal aankondigen. “Er zijn nog veel scenario’s mogelijk. Een sluiting zou niet in de lijn van vorige beslissingen liggen”, zegt hij. Pauwels gelooft de lokale directie als die zegt dat de fabriek de meest performante van Europa is. Als er een ingreep komt, zal het probleem dan ook elders liggen, klinkt het. “Ze maken het foute model bij het foute merk op het foute moment”, legt hij uit. Ford heeft al een tijdje af te rekenen met dalende verkoopcijfers. Als er toch een drastische beslissing genomen wordt, dan zal dat volgens Pauwels een zware impact hebben op de regio. Ford Genk is immers met voorsprong het grootste bedrijf in Limburg. “Je hebt de statistieken met Ford, en je hebt de statistieken zonder Ford”, illustreert hij. “Geen enkele regio in Vlaanderen heeft zo’n situatie waarbij één bedrijf de statistieken zo scheef kan trekken.” “Vraag is dan wat de veerkracht van Limburg is”, zegt Pauwels. Die vraag beantwoordt hij meteen zelf: “de veren staan er, maar ze zijn te klein”. Hoewel men er volgens hem “behoorlijk mee bezig” is, moet nog meer het juiste klimaat gecreëerd worden voor innovatie en moet voor rechtszekerheid gezorgd worden. (NOEL CELIS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content