Eigentijdse knipoog naar de fifties

11/03/13 om 12:20 - Bijgewerkt om 12:20

Bron: Trends

Alexandre Peraldi (40) is hoofd design van het Zwitserse horlogemerk Baume & Mercier. De Fransman stelde onlangs het nieuwe mannenuurwerk Clifton voor in Brussel.

Eigentijdse knipoog naar de fifties

De Cliftoncollectie is geïnspireerd op een uurwerk uit de jaren vijftig. Een bewuste keuze? Alexandre Peraldi: Baume & Mercier is een klassiek merk met een geschiedenis die teruggaat tot 1830. Die traditie is belangrijker voor nieuwe modellen dan vluchtige trends. Bovendien bevat ons archief wel duizend modellen, al is van oudere horloges kopiëren geen sprake. Zo deden we er uiteindelijk twee jaar over om een eigentijdse kast met een gestroomlijnde vorm op punt te stellen.

Moet u als designer niet vooral de horlogemakers achter het mechanisme gehoorzamen?
Niet altijd. In dit geval bepaalde de slanke kast van de Clifton bijvoorbeeld mee de keuze van het mechanisme. Uiteraard zijn er heel wat technische beperkingen, maar die verwantschap met een productontwikkelaar bevalt me meer dan de vrijheid die ik vroeger had als ontwerper van accessoires voor Cartier en Yves Saint Laurent. Het eindresultaat is vaak anders en beter dan wat ik in gedachten had, en kunstzinnige statements zijn aan mij niet besteed. Het mooiste compliment dat iemand me kan geven is dat hij zich amper bewust is van zijn horloge.

Wim Denolf

Onze partners