Een op de vier Amerikaanse ondernemingen in België wil uitbreiden

16/01/14 om 21:17 - Bijgewerkt om 21:17

Bron: Trends

(Belga) Eén op de vier (24 procent) Amerikaanse bedrijven met een vestiging in België is van plan om in de loop van de komende drie jaar uit te breiden. Toch vindt nog steeds een grote meerderheid (78,1 procent) dat, vergeleken met de buurlanden, het investeringsklimaat hier slechter wordt. Die cijfers van de nieuwe 'Business Barometer' werden donderdagavond voorgesteld op de Nieuwjaarsreceptie van AmCham Belgium, de Amerikaanse kamer van koophandel in België.

Voor haar onderzoek bevroeg de AmCham 76 bedrijven die in België actief zijn. Meer dan de helft (60 procent) verwacht een status quo van zijn investeringen, 16 procent wil inkrimpen, 24 procent uitbreiden. Terwijl in 2011 nog 92 procent van de respondenten klaagde over het investeringsklimaat, zakt dit cijfer nu naar 78,1 procent. De redenen waarom nog altijd drie op de vier respondenten vinden dat er in Nederland, Frankrijk en Duitsland beter zaken te doen zijn, zijn de loonkosten, de onzekere regelgeving en de administratieve overlast en kost. Volgens AmCham is het "niet verrassend dat het land de voorbije jaren verschillende spraakmakende herstructureringen en relocaties heeft doorgemaakt". Van de respondenten zegt namelijk 28,8 procent dat het snoeien in de arbeidskosten de belangrijkste motivatie is voor investeringsbeslissingen. Het recente competitiviteitspact, waarmee tegen 2019 de kosten met 3 procent verminderd moeten worden, zal volgens de AmCham niet volstaan. Op de Nieuwjaarsreceptie nam minister van Financiën Koen Geens (CD&V) als hoofdgast het woord. Hij praatte uitgebreid over de Belgische vennootschapsbelasting, loonkosten en sociale bescherming, maar draaide zijn woorden zo dat er voor de aanwezige pers geen nieuws te rapen viel. Dat was ook expliciet zijn bedoeling, zei een geamuseerde Geens. De Amerikaanse kamer van koophandel vertegenwoordigt de belangen van de Amerikaanse bedrijven in België en de Belgische bedrijven in de Verenigde Staten. Ze stuurde haar enquête naar 318 leden. De 76 ondernemingen die reageerden, vertegenwoordigen zowel kmo's als grote bedrijven. (Belga)

Onze partners