Zes tips om uw app in de markt te zetten

15/01/16 om 18:34 - Bijgewerkt om 19:19

Er is zo'n overdaad aan applicaties voor smartphones en tablets, dat het erg belangrijk wordt die apps goed in de markt te zetten. Maar het is erg moeilijk een hoge plaats te bereiken in de app stores. Hoe pakt u dat het beste aan?

Zes tips om uw app in de markt te zetten

© iStock

De Gentse bvba HeyHey Apps heeft heel wat ervaring met het in de markt zetten van apps. In oktober werd het bedrijf geselecteerd voor Telenet Kickstart, dankzij zijn app Telekitty, een fun app die de gedachten van uw kat zou kunnen lezen en begin dit jaar op de markt komt. Zaakvoerders Stefan Vandegehuchte en Pieter Van der Helst brachten in de drie jaar dat het bedrijf bestaat al zeven apps op de markt. Elke app heeft op een hoge plek in de App Store van Apple gestaan.

1 Werk samen met bekende mensen

"Onze belangrijkste marketingtactiek is samenwerken met iemand die op een of andere manier bekend is", zegt Stefan Vandegehuchte. "Onze eerste apps maakten we bijvoorbeeld samen met Bué The Warrior, een Gentse graffitikunstenaar. Later hebben we ook samengewerkt met de Braziliaanse Instagram-sensatie Lucas Levitan of de Belgische illustratrice Eva Mouton. Met haar werken we weer samen voor Telekitty. Door die bekende personen te betrekken bij de app hebben we al een initieel publiek dat die app zal downloaden omdat ze fan zijn van de persoon in kwestie."

2 Maak delen gemakkelijk

Delen op sociale media is belangrijk om je app populair te maken, volgens Vandegehuchte. "Wij lossen dat meestal op door ervoor te zorgen dat het delen inherent is aan de app. Zo is er bijvoorbeeld de eerste app die we samen maakten met Eva Mouton, genaamd Eva Mouton Pix. De bedoeling daarvan is dat je foto's van jezelf opvrolijkt met tekeningen van Eva Mouton, waarna je dat eindresultaat kan delen op Facebook of Twitter. Zo werd interesse opgewekt bij vrienden en verspreidde de app zich snel."

"Met die app hebben we elf dagen op nummer één gestaan in de Belgische App Store. Als je weet dat die lijst om het uur vernieuwd wordt, is dat een erg sterke prestatie. Het succes van de Eva Mouton-app hebben we herhaald in Brazilië met Lucas Levitan. Ook die app is een groot succes geworden", zegt Vandegehuchte.

3 Laat Apple testen

"Wanneer we de app volledig getest en goedgekeurd hebben, sturen we hem naar Apple, dat de app op zijn beurt moet goedkeuren", legt Vandegehuchte uit. "Apple controleert vooral of alles wat in de app voorkomt wettelijk is, of hij stabiel genoeg is en of hij een toegevoegde waarde heeft. Gewoon een app maken waar een videoclip of een muzieknummer op staat, is niet toegestaan. Die goedkeuring duurt drie tot zes werkdagen. Daarna kan de app gelanceerd worden."

"Wij wachten daarna altijd nog twee weken om de laatste dingen op punt te zetten, maar ook vooral om mensen aan te schrijven om te vragen of ze onze app willen testen", zegt Vandegehuchte. "Je krijgt namelijk 200 promocodes van Apple die je kan uitdelen aan wie je maar wil. Die gebruiken we om invloedrijke blogs of personen onze app in 'avant-première' te laten gebruiken zodat ze al blogposts of tweets kunnen klaarzetten tegen de lancering."

4 Geef uw app een zetje

U kunt ook meesurfen op de reclame die de App Store maakt, legt Vandegehuchte uit. "In de store is er een categorie Featured, waar Apple de apps toont die het bedrijf zelf aanprijst. Als je daar terechtkomt, dan heb je een hele tijd geen marketing meer nodig. Wanneer een grote blog over je schrijft, verkoop je waarschijnlijk vijftig apps dankzij dat bericht. Als je bij Featured staat, verkoop je er 500. "

"Je moet daar natuurlijk wel geraken. Ook dat doe je weer door een mail te sturen naar Apple waarin je je app voorstelt en sterk argumenteert waarom jouw app zo goed is. Bij ons heeft dat al elke keer een positief resultaat gehad, want onze apps zijn altijd al ergens geplaatst, al was het in de Kids-categorie of in de Chinese App Store. Marketing is dus echt wel erg belangrijk bij het lanceren van een app. Een goed idee hebben is niet moeilijk, dat idee uitwerken is iets moeilijker, maar een goed idee verspreiden is het allermoeilijkste. Daar moet je van het begin al op inzetten, nog voor je de app begint te maken."

5 Gebruik de juiste sleutelwoorden

AppTweak NV uit Brussel, dat met zijn jongste kapitaalronde een half miljoen euro ophaalde bij de investeringsgroep Be Angels en de mediagroep Rossel, adviseert bedrijven over de beste technieken om hun app in de markt te zetten. "Er is natuurlijk geen gegarandeerde techniek die ervoor zorgt dat je app populair wordt", steekt marketingmanager Laurie Galazzo van wal. "Het is vooral belangrijk op verschillende factoren tegelijk te werken en een sterke marketingstrategie te hanteren. Je moet vooraf bepalen voor wie je een app maakt en dat publiek zo goed mogelijk proberen aan te spreken."

"Wanneer je dat hebt bepaald, dan kun je andere trucs gebruiken om je app hoog in de App Store te krijgen", legt Galazzo uit. "Zoekwoorden of keywords zijn daar erg belangrijk bij. Je moet de juiste woorden gebruiken die overeenkomen met de inhoud van de app. Je moet er tegelijk voor zorgen dat het geen woorden zijn die ook door veel andere apps gebruikt worden, zodat je in het niets verdwijnt in een lange lijst. Dat is niet makkelijk, maar op onze website vind je daar een handige tool voor."

De manier waarop je die zoekwoorden ingeeft verschilt per toestel. "In de App Store van Apple heb je een apart veld waar je keywords kan ingeven, maar bij de Google Play Store heb je dat niet", vertelt Galazzo. "De meeste bedrijven laten de belangrijkste keywords vijf keer terugkomen, bijvoorbeeld een keer in de titel, en dan nog een paar keer in de beschrijving. Pas wel op: bij meer dan vijf keer zal Google je app als spam beschouwen. Wat nog beter werkt, is dat andere websites, die een link naar jouw app posten, diezelfde zoekwoorden vaak gebruiken. Dat heet 'teruglinken' en zorgt ervoor dat je apps meer doorwegen in het algoritme van de app store en sneller worden gevonden."

6 Vergeet ook televisiereclame niet

Ook reclame buiten de App Store kan interessant zijn, vindt Galazzo. "Het is vooral belangrijk aanwezig te zijn op sociale media. Je kan dat doen door advertenties te kopen op Facebook of op Twitter die mensen aansporen je app te downloaden, maar dat kan ook gewoon door zelf dingen te posten over je app en je merk sterk uit te bouwen zodat mensen je kennen. Dat is ook goedkoper."

"Zelfs reclame maken op televisie of in print is een mogelijkheid. We zien meer en meer dat grote bedrijven, zoals Candy Crush, op televisie adverteren of met grote billboards in metrostations. Daarmee spreek je een ander publiek aan, maar het is veel duurder dan digitaal adverteren. Het is dus meer een tactiek voor grotere bedrijven dan voor start-ups."

Ruben Van Lent

Onze partners