Xerox doet meer dan printen

Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

De beurs heeft positief gereageerd op de jongste kwartaalresultaten van de printerfabrikant Xerox. De omzet daalde 1%, maar de winstmarge steeg. De evolutie in België was “positief”, volgens de countrymanager Belux, Ingrid Gonnissen.

De beurs heeft positief gereageerd op de jongste kwartaalresultaten van de printerfabrikant Xerox. De omzet daalde 1%, maar de winstmarge steeg. De evolutie in België was “positief”, volgens de countrymanager Belux, Ingrid Gonnissen.

Xerox bouwt zich sinds 2010 om van technologie- naar dienstenleverancier en is in België nu zelfs in call centers actief.
Toestellen van de Amerikaanse printerbouwer Xerox bedrukken in België en Luxemburg 4,5 miljard bladzijden per jaar. Dat zijn steeds meer bladzijden in kleur en steeds minder in zwart-wit. Alles bij elkaar ook steeds minder bladzijden. Print gaat wereldwijd achteruit met zo’n 5 tot 7 procent per jaar.

Xerox Belux probeert de kloof met marktleider Ricoh te verkleinen met nieuwe multifunctionele toestellen voor kmo’s. Een tweede groeipool zijn digitale drukpersen, waarvoor het verkoopnet wordt uitgebreid. De grootste overwinning van Gonnissen was vorig jaar het contract met bpost. Met RealDolmen als installateur optimaliseert Xerox daar minstens 3 jaar de volledige document-output. De 7500 tot 8000 systemen van vijf leveranciers worden er teruggebracht tot 4000 tot 6000.

Xerox Belux heeft al 200 van dergelijke managed print services-contracten lopen bij kmo’s. Dat aantal moet hoger. In 2011 boekte Xerox Belux 107 miljoen bedrijfsopbrengsten. “2012 was positief”, volgens Gonnissen. België ging daarmee in tegen de trend in Europa als geheel, waar Xerox een zwak jaar had in printtechnologie.

Positief in de jaarresultaten van de groep was vooral dat de winstmarge in de Xerox Services-tak in het laatste kwartaal bijna 1% steeg tot 11,2%. Dat maakte een einde aan een dalende trend. Xerox haalt nu 84% van zijn 22,4 miljard dollar omzet uit meerjarencontracten. De eenvoudige verkoop van machines, onderhoud en verbruiksgoederen viel 10% terug tot 3,5 miljard dollar. In constante munt was de jaaromzet van Xerox vlak.

Om de omzetdaling te stuiten, kocht Xerox begin 2010 het Amerikaanse Affiliated Computer Services en zijn 74.000 werknemers. Door de overname werd Xerox plots een belangrijke speler in business process outsourcing. Xerox heeft 500 miljoen dollar opzijgelegd voor acquisities, vooral van internationale bedrijven. In Europa wil Xerox Services omzet winnen in outsourcing van human resources, financiën en boekhouding, en in transportoplossingen. Xerox levert al beheer-en ticketingsystemen voor het openbaar vervoer in vier Europese landen.

“De groep maakt een mooie beweging”, vindt Robert van Diem, de algemeen directeur van Unamic/HCN Group. Dat callcenterbedrijf met drie Belgische vestigingen is in 2011 overgenomen door Xerox Services. “Xerox schuift de bedrijfsonderdelen niet geforceerd in elkaar met hoge verwachtingen over besparingen door synergie. Het probeert gebruik te maken van de elementen die elkaar versterken.” Een daarvan is de merknaam Xerox zelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content