Wordt toegevoegde realiteit de vierde grote IT-revolutie? Vier experts leggen uit waarom de doorbraak nakend is

© reuters
Dimitri Dewever medewerker Trends

‘s Werelds grootste technologiebedrijven investeren miljoenen in hard- en software voor toegevoegde realiteit. Vier experts leggen uit waarom de doorbraak nu echt nakend is.

Toegevoegde realiteit, augmented reality (AR) in het Engels, is een digitale laag die wordt toegevoegd aan de werkelijkheid via de lens van je smartphone of een slimme bril of contactlens.

Zo kun je bijvoorbeeld je smartphonecamera richten op een bezienswaardigheid en meteen interessante informatie op je scherm te zien krijgen. Die grafische laag of schil kan dus gegevens, maar ook beelden, maquettes, animaties of een gebruikersinterface bevatten.

Toegevoegde realiteit is niet hetzelfde als virtuale realiteit (VR). Bij VR wordt de gebruiker via een bril of helm van de buitenwereld afgesneden en ondergedompeld in een virtuele beleving.

De technologie-investeerder Digi-Capital voorspelt dat de wereldmarkt van virtuele en toegevoegde realiteit samen tegen 2021 meer dan 108 miljard dollar waard zal zijn. Daarvan wordt het leeuwendeel (83 miljard dollar) toegeschreven aan toegevoegde realiteit voor je mobieltje.

Toegevoegde realiteit biedt meer toepassingen dan virtuele realiteit. Toegevoegde realiteit wordt soms de vierde grote IT-revolutie genoemd, na de introductie van de computer, het internet en de smartphone.

De technologie is indrukwekkend, maar alleen als ze een reële meerwaarde biedt, kan ze de hype overstijgen en een nieuwe trend worden. Dat gebeurt volgens mij in 2018 en 2019″ – Dennis Covent, ICapps

Potentieel

“Er heerst bij Belgische organisaties nog veel onwetendheid over augmented reality“, zegt Dennis Covent, die bij het Antwerpse digitale agentschap iCapps gebruikerservaringen ontwerpt.

“De meeste mensen kennen het in de vorm van Pokémon Go (een smartphone-game om op straat virtuele wezentjes te vangen, nvdr.). Maar AR gaat veel en veel verder dan louter entertainment. Denk aan e-commerce. IKEA maakt het bijvoorbeeld nu al mogelijk via een smartphone-app te kijken of zaken in je interieur passen, hoe groot ze zijn, enzovoort. Je kunt ze als het ware uit het scherm halen. Ook voor een grote Benelux-webshop werken we in die richting. Of denk aan onderwijs. Zo leert Japan Airlines studenten de volledige motor van een Boeing te ontleden, zonder dat die in het leslokaal aanwezig is.”

Ook voorraadbeheer behoort tot de mogelijke toepassingen, gaat Dennis Covent verder. “Een werknemer kan bijvoorbeeld door het magazijn lopen, via een AR-bril naar rekken kijken en meteen te weten komen hoeveel stuks van een bepaald onderdeel of product in voorraad zijn en waar ze liggen. Het Scandinavische liftenmerk Thyssenkrupp gebruikt AR (via de HoloLens van Microsoft, nvdr.) bij het onderhoud van liftcabines en -schachten. Het kan zo onderdelen ter plaatse analyseren, zonder dat ze gedemonteerd hoeven te worden. Dat bespaart tijd. Met iCapps bekijken we de AR-mogelijkheden voor een internationale speler in de bouwsector. Via AR zouden gebouwen op een bureau, vloer of tafel kunnen worden geprojecteerd. Zo komt een portfolio tot leven en kunnen bouwwerken op schaal vanuit alle hoeken bekeken en geanalyseerd worden, zonder ter plaatse te gaan kijken. De kunst zal er de komende jaren voor ontwikkelaars in bestaan concrete en inzetbare AR-toepassingen te creëren die het wauw-gevoel overstijgen. Ja, de technologie is indrukwekkend, maar alleen als ze een reële meerwaarde biedt, kan ze de hype overstijgen en een nieuwe trend worden. Dat gebeurt volgens mij in 2018 en 2019. ”

DENNIS COVENT
DENNIS COVENT “De technologie is indrukwekkend, maar alleen als ze een reële meerwaarde biedt.”© Debby Termonia

Interactie

Het Brusselse Softkinetic, dat na de overname door Sony sinds eind vorig jaar voortaan onder de naam Sony Depthsensing Solutions door het leven gaat, wil toegevoegde realiteit nog menselijker en intuïtiever maken.

“Daarvoor gebruiken we een zelf ontwikkelde dieptesensor, die de omgeving in 3D bekijkt”, vertelt Eric Krzeslo, medeoprichter van het bedrijf.

“De sensor herkent vormen, afstanden en details van objecten, ruimtes en mensen. Die dieptesensor koppelen we aan software, die lichaamsbewegingen herkent, van handen, het hoofd, het volledige lichaam. Onze technologie maakt het mogelijk op een natuurlijke manier te interageren met de omgeving.”

Door zo’n sensor te integreren in een AR-bril kun je virtuele schermen bedienen met je handen. Daar is nu nog een afstandsbediening of speciale handschoenen voor nodig. “Onze bewegingstechnologie is al geïntegreerd in sommige automodellen van BMW”, zegt Eric Krzeslo.

“Bestuurders kunnen onder meer telefoongesprekken voeren, hun gps aansturen en het muzieksysteem bedienen via handbewegingen.”

Zowat elk automerk ter wereld toont interesse voor zulke snufjes. “In de auto-industrie kunnen we nog verder gaan met die technologie. Denk aan de wagen die waarschuwt dat de bestuurder in slaap valt, dat hij met één hand aan het telefoneren is, of in zijn spiegel aan het kijken is wanneer plots voor hem gevaar opduikt”, stelt Krzeslo.

In sommige wagens wordt al informatie geprojecteerd op de voorruit. De volgende stap is toegevoegde realiteit verwerken in de software van auto’s, waarmee je dan 3D-projecties kunt gebruiken. Ook smartphonefabrikanten zijn geïnteresseerd in die technologische ontwikkelingen voor fotografie of handenvrij bellen. De nieuwe iPhone X heeft bijvoorbeeld al een dieptesensor.

Doorbraak

Dietrich De Blander, de CEO van het in virtuele en toegevoegde realiteit gespecialiseerde Nanopixel, meent dat toegevoegde realiteit dankzij de smartphone binnenkort bij de consument zal doorbreken.

“De consumentenmarkt is zo geëvolueerd dat de klant zo veel mogelijk zelf wil doen, bepalen, configureren of testen, vooraleer hij tot een aankoop overgaat. De eenzijdige marketing van weleer heeft daardoor een groot stuk van haar impact verloren. Daarom wordt ingezet op tools die de digitale interactie met de klant stimuleren. AR is zo’n tool, die via de smartphone bovendien in ieders broekzak past.”

In het bedrijfsleven zal toegevoegde realiteit eerst doorbreken via toepassingen voor het internet der dingen (met het internet verbonden sensoren in gebruiksvoorwerpen), zegt Michel Philippens, chief technology officer (CTO) bij de data-analysespecialist SAS.

“Er ontstaat bij bedrijven en organisaties een almaar grotere stroom aan gegevens door sensoren in en aan toestellen, machines en productiefaciliteiten. Via AR kunnen we ervoor zorgen dat al die data op een gestroomlijnde manier en op het moment zelf terechtkomt bij de juiste operationele medewerker. Hij kan dan met een AR-bril of -toepassing heel snel beslissen over herstellingen, foutmeldingen of onderhoud. De toepassingsmogelijkheden zijn eindeloos.”

Ook Hans Timmerman, de CTO van Dell EMC, legt de link tussen toegevoegde realiteit en het internet der dingen.

“AR voegt letterlijk informatie toe aan de echte wereld. Daarom denk ik dat AR ook groter en belangrijker zal worden dan VR. Met AR sluit je jezelf niet volledig af voor de omgeving, maar gebruik je die als basis. Ik ben ervan overtuigd dat we over enkele jaren met auto’s rondrijden die gps-markeringen via de voorruit op de weg projecteren. Dat winkeleigenaars via AR zullen kunnen detecteren op welke plekken in de winkel klanten de meeste tijd spenderen. Dat AR op grote schaal gebruikt zal worden voor trainingen en onderwijs, en dat AR door politie, brandweer en veiligheidspersoneel ingeschakeld zal worden voor screenings en interventies. AR zal heel erg professioneel en groot worden, let maar op.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content