Voxbone is de eerste Belg in de Fast50-rangschikking

01/06/12 om 12:42 - Bijgewerkt om 12:42

Bron: Trends

Geen crisis in de internettelefonie. De omzet van specialist Voxbone is het voorbije jaar met 20 procent gestegen. De afgelopen jaren is het bedrijf uit Brussel gegroeid als kool. Daarmee haalt het de elfde plaats in de Fast50-lijst.

Voxbone is de eerste Belg in de Fast50-rangschikking

Met zijn omzetexplosie hield Voxbone vorig jaar de eer hoog voor België in de Fast50, de top vijftig van snelgroeiende technologiebedrijven in de Benelux, opgesteld door het zakelijk adviesbureau Deloitte. Voxbone, opgericht in 2005, moet tien Nederlandse technologiebedrijven laten voorgaan. Maar Voxbones omzetgroei van liefst 1403 procent over vijf jaar, het belangrijkste criterium voor Fast50, was wel goed om alle andere Belgische deelnemers achter zich te laten.

Medeoprichter en zaakvoerder Rodrigue Ullens omschrijft Voxbone als een "onlinegroothandel voor telefoonnummers. Een aantal jaar geleden zag ik als consultant in de telecomindustrie overal kleine operatoren opstaan die van bij de start wereldwijd actief waren. Er was een gat in de markt voor een speler die de nieuwe operatoren wereldwijd van nieuwe telefoonnummers ging voorzien Andere operatoren integreren onze oplossingen in hun diensten voor de eindklant. Daaronder zitten veel callcenters."

Voxbone werd opgericht in 2005 en is intussen uitgegroeid tot een soort multinationale operator, gespecialiseerd in het combineren van de klassieke telefonie met Voice-over IP (VoIP), bellen via het internet. Zo kan een bedrijf dat in meerdere landen actief is, telkens een lokaal telefoonnummer hebben. Wanneer klanten naar zo'n nummer bellen, zorgt Voxbone ervoor dat het gesprek op de klassieke lijn wordt omgezet en het verkeer vanaf dan over het internet verloopt. Voor het internationaal transport van de oproep worden geen kosten per minuut aangerekend. Daardoor kunnen organisaties goedkoper en op een flexibeler manier bellen. Voxbone levert die dienst voornamelijk aan andere operatoren en grotere bedrijven.

Het afgelopen jaar draaide het bedrijf een omzet van 15 miljoen euro. Volgens Rodrigue Ullens kan dat de komende jaren nog fors toenemen dankzij het succes van internettelefonie", vertelt Ullens.
"Onze technologie wordt gebruikt voor een twintigtal toepassingen waaronder conference calls (telefonische vergaderingen, red.). De meeste mensen associëren internettelefonie vooral met Skype", voegt marketingdirecteur Dries Plasman toe. "Het heeft een dienst Skype-in, waarbij iemand een lokaal nummer aan zijn Skype-profiel koppelt. Daardoor is het profiel ook via een vaste lijn of via een gsm bereikbaar. Wij leveren ondersteuning voor die service in een aantal landen."

Voxbone biedt nu telefoonnummers aan in meer dan vijftig landen. De komende jaren wordt dat netwerk nog uitgebreid. Ook werkt het aan universele internationale telefoonnummers, onder de naam iNum. "Als mensen verhuizen, blijft hun e-mailadres hetzelfde. In 2008 hebben we daarom aan de International Telephone Union (ITU) gevraagd of ze geen speciale internationale prefix zouden aanmaken. Wij bieden zulke nummers aan, die niet aan een bepaald land gebonden zijn. Het is nog een bescheiden project en het is vooral een proeftuin om te zien hoe we verder kunnen innoveren."

Nummers verdwijnen niet

Internettelefonie boomt, en daarvoor is er niet altijd een telefoonnummer meer nodig. Mensen bellen en videochatten zelfs nu over het internet. Vaak gebeurt dat van computer naar computer en met een profiel dat is gekoppeld aan een e-mailadres of aan een login bij Skype. Het klassieke internationale telefoonverkeer bedroeg volgens de telecomspecialist Telegeography meer dan 438 miljard minuten in 2011. Skype tekende het afgelopen jaar voor 145 miljard minuten internationale verkeer op tussen computers. Dat aantal stijgt veel sneller dan de klassieke trafiek.

Toch denkt Ullens dat we nog lange tijd telefoonnummers zullen gebruiken. "Die nummers zijn universeel. Wereldwijd zijn er meer dan 5 miljard toestellen die ernaar kunnen bellen. De diensten die aan de klassieke nummers zijn verbonden, zullen worden uitgebreid. Google heeft nu al een service in de VS waarbij een nummer kan worden gekoppeld aan een soort digitaal antwoordapparaat, dat een archief van voicemails bijhoudt. Zo zullen er nog zaken komen. Er zal een moment komen dat voor videogesprekken wordt ingebeld op een telefoonnummer. Daar zijn wij op voorbereid."

Voxbone is in zijn niche in korte tijd uitgegroeid tot een wereldspeler. "Grote operatoren zoals Verizon bieden gelijkaardige diensten aan. Wij proberen ons te onderscheiden door onze service en flexibiliteit. We hebben ook kantoren in de VS en in Azië voor de dienstverlening in de verschillende tijdszones. Bestellingen en afhandelingen gebeuren volledig online en direct. Daardoor kan een callcenter bijvoorbeeld heel snel extra capaciteit opnemen. Bij andere bedrijven moet dat via vertegenwoordigers verlopen en duurt het dagen, soms zelfs weken", verduidelijkt Ullens. Door het proces zo veel mogelijk te digitaliseren heeft Voxbone een schaalbaar model waardoor zijn infrastructuur gemakkelijk de groei aankan. In 2011 verwerkte Voxbone meer dan 2,8 miljard minuten. "Er is nog veel reserve. We kunnen eigenlijk drie keer zoveel trafiek aan. En mocht dat niet genoeg zijn, dan moeten we enkel een extra server installeren", zegt Ullens. "De ergste groeipijnen ervaren we bij de aanwervingen. We hebben nood aan heel specifieke profielen, vooral programmeurs. Die zijn moeilijk te vinden. Zeker niet enkel in België, hoewel Brussel veel expats aantrekt. Ik geloof dat we onder onze tachtig werknemers meer dan dertig nationaliteiten hebben. De voertaal is hier Engels."

Stijn Fockedey

Lees meer over:

Onze partners