Vodafone blijft sterkhouder van Proximus tot 2022

© belga
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Vodafone blijft de grote broer van Proximus. De twee verlengen hun samenwerkingsakkoord voor vijf jaar. De deal is pikant, want er is geregeld speculatie over een nauwere samenwerking tussen Vodafone en Liberty Global, het moederbedrijf van Telenet, de aartsconcurrent van Proximus.

Cijfers plakt Proximus er niet op, maar de samenwerking met Vodafone is belangrijk voor de het Belgische telecombedrijf. Ze gaat al mee sinds 2003, toen Vodafone nog 25 procent in de toenmalige mobiele operator Proximus had. Belgacom kocht Vodafone in 2006 uit voor 2 miljard euro.

Sindsdien is de formele samenwerkingsovereenkomst voor België en Luxemburg telkens verlengd. Daardoor kunnen multinationals gebruikmaken van de internationale beheerde mobiele diensten van Vodafone en toegang hebben tot Vodafone Global Enterprise-diensten, zoals Vodafone Spend Analytics (uitgavenanalyse) en Enterprise Managed Mobility (beveiliging en ondersteuning voor smartphones en tablets). De twee sturen hun klanten ook naar elkaars netwerken als ze roamen, en ze werken samen voor productvernieuwing, onder meer in het te gelde maken van mobiele data en in geconnecteerde auto’s en mobiliteitstoepassingen, die bij Proximus in zijn Be-Mobile-filiaal zijn ondergebracht.

‘Uitstekende samenwerking met wereldwijde speler’

Dominique Leroy, de CEO van Proximus, noemt het “een uitstekende samenwerking” met een “wereldwijde speler”. Dat is geen overdrijving. Vodafone is met zijn meer dan 470 miljoen abonnees in 21 landen de grootste operator ter wereld, na China Mobile. In Duitsland, Italië, Groot-Brittannië en Spanje heeft het alles bij elkaar 86 miljoen mobiele klanten, met nog eens 30 miljoen in negen andere Europese landen. In India zijn er 205 miljoen klanten en in Afrika 123 miljoen – vooral in Zuid-Afrika en Egypte, maar ook in Congo, Kenia en Ghana. Vodafone heeft ook 23 miljoen klanten in Turkije. Daarbuiten heeft het ook 14 miljoen vaste internetklanten en 9,8 miljoen tv-klanten.

Pikant is dat er regelmatig berichten verschijnen over een mogelijk verregaande samenwerking tussen Vodafone en Liberty Global. Met zijn 18,5 miljoen kabel-tv-klanten in onder meer Groot-Brittannië, België, Duitsland, Zwitserland, Polen, Hongarije en Roemenië is Liberty zeer complementair met de mobiele activiteiten van Vodafone. De twee zijn eind december in Nederland zelfs de fiftyfifty joint venture VodafoneZiggo begonnen. Die heeft daar nu 37 procent van de Nederlandse communicatiemarkt en ze is goed geplaatst om KPN te beconcurreren met een sterk convergent quadruple-playaanbod (tv, telefoon, internet en mobiel). KPN heeft nog 43 procent van de Nederlandse markt.

Kosten en baten

Op het Mobile World Congress in Barcelona hield CEO Vittorio Colao van Vodafone zich op de vlakte over een verdere toenaderingen tot Liberty. Hij noemde de Nederlandse joint venture wel ‘attractief’. Sindsdien is er speculatie dat Vodafone in Groot-Brittannië scheep zou gaan met Virgin Media (Liberty) of ook, volgens The Register in maart, dat Liberty de Britse activiteiten van Vodafone zou overnemen en zelf zijn Duitse activiteiten zou verkopen aan Vodafone. Colao ontkende vervolgens dat er ‘actieve gesprekken’ lopen. Analisten van Jefferies schreven dan weer dat zulke fusies een substantiële synergie zou opleveren, onder het motto “waar rook is, is vuur”. Tegen die achtergrond mag Proximus zich in de handen wrijven dat het zijn contract met Vodafone voor vijf jaar heeft kunnen verlengen.

Noch Proximus, noch Vodafone hebben concreet gecommuniceerd over de kosten en de baten van hun samenwerking, maar twee jaar geleden zei toenmalig Ray Stewart, de CFO van Proximus, in een interview met Trends dat het lidmaatschap van de ‘inkoopclub’ van Vodafone ervoor zorgde dat Proximus geen nadelen ondervond van het feit dat het een kleine speler is.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content