Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

20/06/16 om 11:36 - Bijgewerkt om 12:07

'Vlaanderen moet nu inzetten op digitalisering'

Zowel in de diensten als in de industrie wordt extreme automatisering niet alleen mogelijk, maar vooral goedkoop genoeg om op grote schaal te worden doorgevoerd. Dat zegt Trends-redacteur Stijn Fockedey.

'Vlaanderen moet nu inzetten op digitalisering'

© istock

Vlaanderen is een middenmoter in de adoptie van nieuwe technologie. In innovatie is niet gokken, dubbel verliezen. Daardoor dreigt Vlaanderen de koplopers uit het oog te verliezen, net nu technologie de economie nog eens echt goed ondersteboven keert. Het probleem is niet alleen dat de overheid en de privésector te weinig investeren in de digitalisering van onze economie. Zowel in de parlementen als in de bestuurskamers wordt te weinig nagedacht over hoe de economie eruitziet wanneer de combinatie van mobiele toestellen, een wereld vol camera's en sensoren en artificiële intelligentie het kookpunt bereikt. Carl Sagan, een bekende astrofysicus zei ooit: "Het was gemakkelijk te voorspellen dat mensen massaal een auto zouden hebben, maar veel moeilijker dat het tot het succes van Walmart zou leiden." Walmart was begin de jaren zestig een van de pioniers met grote supermarkten buiten stadskernen en verkoopt jaarlijks voor 482 miljard dollar aan boodschappen. Dat is nog altijd meer dan Apple, Amazon en Microsoft samen. Wie surft op de juiste golf, zit dus voor decennia goed.

Delen

Vlaanderen moet nu inzetten op digitalisering

Ook nu staan we voor een kettingreactie in de economie. Dit jaar zijn er naar schatting meer dan 2 miljard smartphonegebruikers, de wereld begint vol te hangen met sensoren die met elkaar communiceren via het internet en artificiële intelligentie gaat met reuzensprongen vooruit. Zowel in de diensten als in de industrie wordt extreme automatisering niet alleen mogelijk, maar vooral goedkoop genoeg om op grote schaal te worden doorgevoerd.

Dat zal op korte termijn ongetwijfeld jobs kosten. Maar iedere keer dat we daarvoor terugdeinzen of blind zijn voor de opportuniteiten, komen onze bedrijven nog meer op achterstand. En belangrijker nog, we verliezen de kans om in Vlaanderen een nieuwe gigant te bouwen.

Onze partners