Vlaamse bedrijven maken tablets onmisbaar

Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Tablets en smartphones zijn al lang geen duur speelgoed meer. Ze verdringen gespecialiseerde hardware waardoor bedrijven hun bedrijfsvoering verder kunnen digitaliseren. Vlaamse bedrijfjes geven het voorbeeld.

Tablets en smartphones zijn al lang geen duur speelgoed meer. Ze verdringen gespecialiseerde hardware waardoor bedrijven hun bedrijfsvoering verder kunnen digitaliseren. Vlaamse bedrijfjes geven het voorbeeld.

Smartphones en tablets hebben een vaste stek veroverd in het bedrijfsleven. De tijd van alleen maar mailen en surfen is voorbij. Gaandeweg worden de toestellen ingepast in bedrijfsprocessen. Dat opent mogelijkheden voor ontwikkelaars van apps, de programma’s voor mobiele toestellen.

Het zwaartepunt van de app-economie ligt in de Verenigde Staten, maar Vlaanderen laat zich niet onbetuigd. Het Gentse Showpad kon onlangs 1,5 miljoen euro aan durfkapitaal aantrekken voor zijn platform om bedrijfspresentaties te beheren en te vertonen op tablets. Daarmee financiert het verder zijn internationale expansie, nadat het eind vorig jaar al een samenwerking had afgesloten met het grote Amerikaanse Jive Software.

Een andere Gentse starter, Posios, staat ook aan de rand van een internationale doorbraak. Nog meer dan Showpad toont het hoe ver de integratie van mobiele toestellen in het bedrijfsleven kan gaan. Posios heeft kassa- en bestellingsoftware ontwikkeld voor de horeca die draait op tablets en smartphones. Het systeem werkt met een abonnement. De investering is voor de horeca-uitbater relatief bescheiden in vergelijking met veel andere gespecialiseerde systemen.

Dat wekte de interesse op van Griffin Technologies, de internationale marktleider in accessoires voor de iPad en de iPhone. Griffin heeft een soort statief met ingebouwde kaartlezer ontwikkeld voor tablet van Apple, waardoor het toestel een echt betaalsysteem wordt. Voor de software koos het uit twintig kandidaten het platform van Posios. Daarmee hebben oprichters Zhong Xu en Jan Hollez vooral zicht op een snelle groei in de VS. Het is de thuismarkt van Griffin en klanten betalen er in de restaurants veel meer met een kaart dan in de meeste andere landen.

“Het idee komt uit mijn studententijd”, vertelt Xu. “Om een centje bij te verdienen, installeerde ik kassa’s. Ik zag toen dat er echt een nood was aan een flexibel en allesomvattend systeem. Het gaat onder meer om het aanpassen van de menu’s, koppeling met de website, een reservatiesysteem, het printen van bestellingen in de keuken en de eigenlijke kassa. Die kassa is de belangrijkste schakel in de hele keten en die hebben we het eerst aangepakt. Tegelijk is dat ook de moeilijkste. Er is niet alleen een koppeling nodig met betalingssystemen, maar onder meer ook met printers en geautomatiseerde bierkranen. Daarnaast is er een pak regelgeving, bijvoorbeeld voor de btw-tarieven. In België moet een kassasysteem compatibel zijn met de zwarte doos die fraude moet tegengaan. De moeilijke ontwikkelingsfase ligt nu achter de rug, waardoor we ons kunnen concentreren op nieuwe, aanverwante functionaliteiten.”

Geregeld duikt scepsis op over de app-economie. Consumenten downloaden vooral gratis apps en de betalende software kost vaak slechts een fractie van de programma’s voor desktopcomputers. Maar Showpad en Posios illustreren dat er zeker in het professionele segment rendabele niches zijn, zeker voor wie van bij het begin internationaal denkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content