Vlaams softwarehuis Twipe boekt eerste Frans succes

05/11/13 om 18:23 - Bijgewerkt om 18:23

Bron: Trends

Het Leuvense Twipe Mobile Solutions heeft zijn eerste Franse klant binnengehaald. De eerste puur digitale Franse krant van Ouest-France wordt met hun publicatiesoftware gemaakt.

Vlaams softwarehuis Twipe boekt eerste Frans succes

© Think Stock

Danny Lein, de CEO en oprichter van Twipe Mobile Solutions, boekt vooruitgang in de internationalisering van zijn start-up Twipe.

Bij de Corelio-groep had hij al een voet in huis sinds 2008, toen zijn vorige participatie MobileWeb werkte aan de eerste mobiele website van De Standaard. Intussen publiceren niet alleen de Corelio-groep, maar ook Concentra, NRC Handelsblad en Telegraaf-dochter HBC Media hun digitale kranten op het platform van Twipe, naast magazines zoals Humo.

"Wij hebben zeer vooruitstrevende technologie in html 5. De content past zich aan aan het formaat van de toestellen", zegt Danny Lein. De app is maar een deel van het aanbod. Twipe levert de uitgevers een NextGen Digital Publishing Suite, die een "zeer efficiënt, bijna industriëel opmaakproces en heel scherpe deadlines mogelijk maakt", volgens Lein. Bij Twipe werken nu 16 mensen, zegt hij.

Met Ouest-France heeft Twipe nu zijn eerste klant in Frankrijk. Het is meteen de grootste Franse krantenuitgever met 53 regionale edities in Bretagne, Normandië en de Loire streek. Ouest-France verdeelt 800.000 exemplaren aan 2,5 miljoen lezers.

Ouest-France gebruikt de nieuwe Magazine Template Family van Twipe voor zijn nieuwe avondkrant "L'Edition du Soir", de eerste puur digitale Franse krant. Ze heeft een eigen redactie en is zuiver als een tablet-krant opgevat, zonder zusterpublicatie op papier.

Ouest-France wil het product eerst uittesten met één editie per week, om dan dagelijks te gaan, aldus Lein.

Dit voorjaar startte ook Corelio met een digitale avondkrant op het platform van Twipe.

'Investeringscyclus'

Twipe Mobile Solutions realiseerde in 2012, over een boekjaar van 16 maanden, een toegevoegde waarde van 761.000 euro met een lichte nettowinst. "Dit jaar zitten we in een investeringscyclus. We hebben al een sterke positie in België en Nederland. Nu willen we meer internationaal gaan", zegt Danny Lein aan de telefoon.

Danny Lein werkte in de jaren '90 voor McKinsey en behoort tot de vroege internetpioniers in België. Hij richtte achtereenvolgens de 'internet business generator' VentureBay, het domeinnaamregistratiebedrijf Register en het interactieve sms-platform MobileWeb op. In 2011 verkocht hij zijn participaties in Register en MobileWeb en bracht de Twipe-ontwikkelingen van MobileWeb onder in een apart bedrijf.

Onze partners