Stijn Fockedey

‘Versoepeling van nachtarbeid in de handel komt tien jaar te laat’

Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

De nieuwe regeling voor nachtarbeid is in de eerste plaats een defensief manoeuvre om zo veel mogelijk banen te redden.

“De onlinehandel zit in de lift. Dus nu is het moment.” Zo verdedigde premier Charles Michel (MR) de versoepeling van de nachtarbeid in de handel in zijn regeerverklaring. Zo is het inderdaad gemakkelijk voor klassieke retailers om aan e-commerce te doen, maar eigenlijk was het moment tien jaar geleden. Toen braken de smartphone en mobiel internet door. De nieuwe regeling, waardoor bedrijven de vakbonden buitenspel kunnen zetten, is in de eerste plaats een defensief manoeuvre om zo veel mogelijk banen te redden in de handel.

Eerder moest een retailer op bedrijfsniveau nog een regeling treffen met de sociale partners wanneer hij na 20 uur nog e-commercebestellingen wilde verwerken en verzenden. Maar dat bleef dode letter. Bedrijven vreesden dat de bonden te veel boter bij de vis zouden vragen. De federale regering geeft de bedrijven nu een stok achter de deur. Desnoods kunnen ze een nachtarbeidregeling voor e-commerce opleggen. Alleen is het de vraag of bedrijven daar een zwaar sociaal conflict voor overhebben. Bedrijven zullen behoedzaam te werk gaan.

Regeling voor nachtarbeid is een defensief manoeuvre om zo veel mogelijk banen te redden

Voor producten als boeken of mode is het pleit wellicht verloren. Daar is de e-commerce intussen ver gevorderd. De Belg koopt die artikelen bij een buitenlandse speler, zoals Bol.com of Zalando, die de producten laat verzenden vanuit een buitenlands depot. Hier zal e-commerce voort marktaandeel afsnoepen van de fysieke verkoop. Dat zal de ketens en de handelaars in België, zeker die zonder een goede webshop, verder onder druk zetten in de non-food. Onvermijdelijk zullen er daar nog veel banen sneuvelen.

Voor de belangrijkste sector in de handel, de voedingsindustrie, komt de nieuwe regeling voor nachtarbeid wel op het goede moment. Het afhalen of laten bezorgen van online bestelde boodschappen zal een nog hogere vlucht nemen. Supermarkten moeten daarom na de winkeluren een mini-logistiekcentrum worden om die bestellingen te verwerken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content