Stijn Fockedey
Stijn Fockedey
Redacteur bij Trends
Opinie

30/04/15 om 10:35 - Bijgewerkt om 10:35

Twitter blijft een fragiel bedrijf

Volgens Trends-redacteur Stijn Fockedey bewijzen e jongste kwartaalresultaten dat Twitter een fragiel bedrijf blijft.

Twitter blijft een fragiel bedrijf

© reuters

"Twitter is een zootje, het is net een auto vol clowns die in een goudmijn is gevallen." Die uitspraak van Marc Zuckerberg, de CEO van Facebook, werd vannacht vaak getwitterd, nadat Twitter een zoveelste uitschuiver had gemaakt. De tegenvallende kwartaalresultaten stonden te vroeg online, terwijl het aandeel nog werd verhandeld op de beurs. De koers kreeg een opdoffer van bijna 20 procent. Niet alleen de groei van het aantal gebruikers stelt teleur, nu zit ook de klad in de omzetgroei.

Sinds de beursgang eind 2013 zijn veel aandeelhouders ontevreden. Het aantal actieve twitteraars groeit veel te traag om Facebook in te halen. Het afgelopen kwartaal steeg het aantal gebruikers tot 300 miljoen. CEO Dick Costolo probeerde het afgelopen jaar de aandeelhouders te paaien met de uitstekende commerciële prestaties van het bedrijf. De vorige vijf kwartalen waren de advertentie-inkomsten telkens gegroeid met bijna 90 procent. In het eerste kwartaal van 2015 is de omzetgroei nu teruggevallen naar 74 procent.

Delen

'Twitter moet dringend een killerformat vinden om adverteerders meer te doen spenderen'

De jongste resultaten bewijzen nog maar eens dat Twitter een fragiel bedrijf blijft, ondanks de sterke groei en de omzetprognose van 2,2 miljard dollar. De advertentie-inkomsten per gebruiker liggen te laag in vergelijking met die van Facebook en Google, de grote concurrenten op de advertentiemarkt. Twitter werkt binnenkort samen met Google om meer advertenties te kunnen verkopen. Dat is een zwaktebod en een bewijs dat het zich nog altijd niet genoeg kan differentiëren.

Maar dat Twitter een auto vol clowns zou zijn, gaat niet meer op. Ondertussen is het management veel beter bezig, ondanks de flater van gisteren. Maar Twitter heeft in zijn beginjaren veel tijd verloren aan interne conflicten die het bedrijf hebben verlamd. Het is nog altijd de beste en snelste dienst om mensen op de hoogte te houden van hun interesses, van kattenfoto's tot financieel nieuws. Maar Twitter kan daar niet eeuwig op teren. Het moet dringend een killerformat vinden om adverteerders meer te doen spenderen.

Lees meer over:

Onze partners