Thierry Geerts (Google Belgium): ‘Belgische bedrijven lopen heel wat e-commerce mis’

© belga

“60 procent van de zoektermen die we verkopen in België wordt gekocht door buitenlandse bedrijven”, zegt Thierry Geerts, CEO van Google Belgium tijdens de Trends Lunch. Daardoor lopen bedrijven heel wat e-commerce mis.

“We moeten oppassen of België wordt netto een importerend land in plaats van een exporterend land”, waarschuwt Geerts. De digitale economie beloopt 2,5 procent van het bruto binnenlands product van België. Ons land loopt daarmee achter op landen zoals Nederland en Tsjechië. “België ligt ongeveer achttien maanden achter op Nederland waar de digitale economie uitgroeide tot een echte business”, zegt de CEO.

Geerts beschouwt vooral Google zelf als de grootste concurrent voor zijn bedrijf. “We zijn meer gefocust op Google zelf dan op onze concurrenten door het feit dat we zo een groot bedrijf zijn en door onze sterke marktpositie”, zegt de CEO. “Het is belangrijk dat er veel concurrentie is, dus juichen we dat ook toe.” Google blijft sterk investeren in Google Search: dagelijks wordt de zoekmachine met aanpassingen gevoed. “Wij leven met de obsessie dat de wereld niet stil staat”, zegt Geerts.

Google Search blijft het hoofdproduct van Google gevolgd door YouTube. Google Belgium wenst vooral haar concept ‘online2store’ verder uit te werken. Met dat concept probeert Google haar klanten de meeste relevante informatie op hun zoekterm te tonen en het publiek zo naar de winkel te brengen. Nu zijn een op de vijf zoekopdrachten op Google lokaal en het bedrijf ziet dat cijfer graag de hoogte ingaan. In België bereikt de videowebsite YouTube 82 procent van de jongeren op weekbasis. YouTube is de vierde grootste televisiezender in Vlaanderen en de derde belangrijkste in Franstalig België. (DVDE)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content