Smappee wil 10 miljoen euro ophalen

SMAPPEEDe app brengt het energieverbruik apparaat per apparaat in kaart. © .
Wolfgang Riepl
Wolfgang Riepl redacteur bij Trends

Smappee is de winnaar in West-Vlaanderen van Trends Business Tour 2016. De onderneming ontwikkelde een app rond intelligent energieverbruik bij de particulier thuis. Smappee zoekt 10 miljoen euro vers kapitaal voor de grootschalige commercialisering van zijn product.

Smappee brengt via een app het elektriciteitsverbruik bij de particulier thuis in kaart. “Daarmee kan je het energieverbruik tot en met een derde verminderen”, meldt CEO Stefan Grosjean. “Onze app meet zowel het totale energieverbruik als het individuele gebruik van de belangrijkste huishoudelijke toestellen en apparaten. Zo zie je wie de grote energieverslinders zijn.”

Smappee maakt wel nog verlies. In 2015 was er een bedrijfsverlies van iets meer dan een miljoen euro. De onderneming kreeg bij haar start eind 2012 een eigen vermogen van 5 miljoen euro mee, waardoor ze stevige fundamenten heeft. Maar nu zoekt Smappee vers geld. “We zijn volledig klaar, alles is getest, we hebben de patenten. We zijn al actief in 87 landen”, meldt Stefan Grosjean. “De volgende twee jaar willen we veertig extra werknemers aanwerven, waardoor we naar zestig mensen gaan. We willen nu volop inzetten op de commercialisering van ons product. Daarmee zou onze omzet de volgende drie jaar verachtvoudigen. We zijn dus ambitieus. Ik zou dat verse kapitaal graag in België vinden.”

Tot een derde energiebesparing

Stefan Grosjean richtte Smappee eind 2012 op. Gebruikers van de app moeten enkel een sensor vastklikken op de draden naar de meterkast. Vervolgens krijgen ze via de Smappee-app in real time een overzicht van het elektriciteitsverbruik in de woning. “Mensen krijgen dus inzicht in hun eigen verbruik. In één oogopslag ken je het totale verbruik en hoeveel daarvan sluimerverbruik is. En met een simpele tik krijg je te zien wat dat kost. Die bewustwording zorgt meteen ook voor een gedragsverandering, waardoor gebruikers hun verbruik al snel terugdringen met gemakkelijk 12 tot soms zelfs 30 procent.”

Er zijn wereldwijd tal van systemen die het energieverbruik meten, maar Smappee wil het verschil maken met zijn gepatenteerde technologie die de verschillende apparaten herkent: de sensor weet wanneer de koelkast aanslaat, de koffiezet begint te lopen of de lichten aangaan. Met slechts één meetinstrument kan de bewoner achterhalen wat het exacte verbruik is van alle belangrijke apparaten in huis. “Ik had een oude koelkast, die me 65 euro per kostte. Een nieuwe koelkast verbruikt 15 euro energie. Mijn verbruik ging door de installatie van Smappee van 5100 naar 3900 kilowattuur per jaar, een besparing met 24 procent.”

Witte woede

De prijs van Trends Business Tour West-Vlaanderen, editie 2016, ziet de CEO alvast als “een erkenning” voor het geleverde werk. Die prijs werd op donderdagavond 24 november uitgereikt in de gebouwen van de onderneming Renson. De specialist in ventilatie, zonwering en terrasoverkappingen uit Waregem was vorig jaar de Trends Business Tour in de provincie.

De winnaar in Oost-Vlaanderen werd het Gentse ziekenhuis AZ Maria Middelares. De onderneming met 1800 werknemers, van wie 270 artsen, behandelt elk jaar 150.000 patiënten. AZ Maria Middelares won onder meer door zijn gezonde financieel beheer en de grootschalige nieuwbouw van het ziekenhuis met speciale aandacht voor de patiënt. “Dat we die prijs vandaag krijgen, tijdens een betoging in Brussel door de Witte Woede, is symbolisch”, vond CEO Christophe Mouton. “In ons ziekenhuis is nauwelijks gestaakt, al kan ik wel wat begrip hebben voor de actie. Maar voor mij is het belangrijk dat ook een non-profitorganisatie deze prijs kan winnen. Want ook wij moeten met cijfers bezig zijn. En dat in een ziekenhuiswereld, waar innovaties rond artificiële intelligentie, digitalisering en robotisering ons zakenmodel nog heel sterk zullen veranderen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content