Sabam-cijfers onderschatten online inkomsten

Op 10 mei publiceerde Sabam zijn manifest “Voor een eerlijke vergoeding voor creativiteit op het internet”. Sabam pleitte voor een heffing op internettoegang, naar analogie met de thuiskopieheffing.

Om zijn eis te ondersteunen publiceerde Sabam een tabel met zijn inningen uit legale online downloads over de periode 2002-2008. Daaruit bleek dat die inningen de inkomstendaling uit cd’s en dvd’s absoluut niet compenseerde.

De tabel was correct, behalve dat Sabam niet vermeldde dat de inningen voor 2008 – 790.256 euro – niet de downloads voor 2008 uit iTunes bevatten. Dat stond wel in het jaarverslag 2008. “In 2008 werd voor iTunes enkel de inning voor het tweede semester van 2007 gerecupereerd”, schreef Sabam daar. De vereniging voegde daaraan toe: “iTunes vertegenwoordigt 80 procent van de Belgische downloadmarkt”. Het cijfer 2008 omvatte dus geen inkomsten voor viervijfden van de legale downloads in dat jaar, volgens de eigen schatting van Sabam.

Het cijfer voor 2007 was evenmin vergelijkbaar, omdat daarin de iTunes-inningen tussen 2004 en midden 2007 samenkwamen.

Sabam verklaart deze stand van zaken door de tijd die verloopt tussen het tijdstip van download en het tijdstip van de inning van de rechten. Voor 2008 inde Sabam (in 2009) 719.278 euro van iTunes, zo verduidelijkt woordvoerder Thierry Dachelet van Sabam nu. Die inning was de belangrijkste factor achter de stijging met 30 procent van de online inkomsten bij Sabam in 2009, tot 1,37 miljoen euro, stipt het recent gepubliceerde jaarverslag 2009 van Sabam aan. “De rechten die bij de downloadsite iTunes werden geïnd voor de verkopen in België in 2008, bleken belangrijker dan aanvankelijk verwacht”, heet het.

De cijfers van Sabam zullen nog minder relevant worden in de toekomst. Volgens Thierry Dachelet zal Sabam in 2010 veel minder innen uit iTunes dan in 2009. Reden is dat de iTunes-rechten voor het repertoire van EMI Music Publishing voortaan door Celas worden gefactureerd, een joint venture tussen een Duitse en een Britse auteursrechtenvereniging. Die sommen passeren niet meer langs Sabam. “Het is een voorbeeld van concurrentie. De nieuwe Europese realiteit”, zegt Dachelet.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content