RealDolmen vernieuwt pakketten

08/02/11 om 15:32 - Bijgewerkt om 15:32

Bron: Trends

RealDolmen komt uit met een nieuwe versie van Real Applied Wholesale (RAW), een bedrijfsbeheerpakket voor middelgrote retailers en distributiebedrijven.

RealDolmen vernieuwt pakketten

© Belga

Onder meer daarmee hoopt de grootste Belgische systeemintegrator de dalende trend in zijn divisie business solutions te counteren. Die zette in de eerste jaarhelft 10,7 procent minder om en maakte een licht verlies. Ze stond met 16,9 miljoen euro voor 15 procent van de omzet.

Business solutions omvat de eigen verticale toepassingen van RealDolmen en verder oplossingen voor business intelligence, klantenbeheer, content management en andere.

De terugval in de eigen toepassingen is vooral te wijten aan de afbouw van één grote klant, verklapt strategy manager business applications Robin De Witte (54) van RealDolmen. Een andere reden is de financiële crisis, waardoor veel klanten hun plannen voor de vervanging van pakketten in de wachtrij hebben gezet.

RealDolmen wil nu de grootste van zijn zestig Real Applied Wholesale-klanten overzetten naar een platform van Microsoft. Vooral RAW-klanten met internationale ambities zoals Flamingo, Paardekooper of Pietercil zouden dat zien zitten.

De bestaande versie van RAW draait op een ontwikkelingsplatform van Progress Software.

"Een definitieve keuze is nog niet gemaakt, maar RealDolmen heeft zeker een voorkeurspositie", mailt ICT-manager Jerry de Munnik van Paardekooper. Een van de grotere klanten, Eltra, meldt dat hij voorlopig niet mee doet.

Volgens De Witte en volgens marketing manager Geertien Stuit van Progress zal RealDolmen de Progress-versie actief blijven vermarkten. Dat is een verschil met de lopende vernieuwing van het pakket van RealDolmen voor activabeheer, Rimses, onderstreept De Witte. Daar stopt RealDolmen gewoon met de oude versie.

De Witte gelooft dat zijn nieuwe RAW-product ongeveer 500 bedrijven kan interesseren. Niet elke softwareleverancier in de retailsector lijdt overigens even sterk onder de nasleep van de crisis. Het Antwerpse ProSteps, een maatwerkboetiek in retailoplossingen, spreekt van 35 procent omzetgroei in 2010.

B.L.

Onze partners