Proximus bouwt een feestje

© REUTERS
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Proximus verslaat de markt en wint 27.000 tv-klanten. De achteruitgang in mobiel is beperkt. De omzet in de Benelux steeg met 3,2 procent.

Proximus zette sterke resultaten neer in zijn eerste kwartaal. Het goedkope Scarlet-aanbod speelt daarin een rol. Het aantal tv-klanten steeg 27.000 tot 1,516 miljoen (+1,81% vergeleken met eind december). Het aantal internetklanten op de consumentenmarkt klom met 25.000 tot 1,8 miljoen (+1,4% in één kwartaal). In het bedrijvensegment groeide Proximus sterk in ICT. Het aantal mobiele klanten bleef stabiel.

De bundels doen het goed. Eind maart waren er 192.000 klanten voor de Tuttimus- of Bizz All-in-formules. De omzet in de Benelux steeg jaar op jaar met 3,2 procent tot 1,1 miljard. De vergelijkbare kosten daalden met 4,9 procent. Daardoor ging de vergelijkbare courante bedrijfskasstroom in de Benelux eveneens vooruit met 4,9 procent. De internationale activiteiten van Proximus, bekend als BICS, gaan zoals verwacht achteruit (-6,6% in omzet). Maar dat is niet genoeg om het feestje te verpesten.

De omzet van de groep steeg met 0,7 procent, de ebitda met 4,9 procent. De vrije kasstroom – geld dat Proximus zou kunnen uitkeren – steeg met 40 miljoen tot 173 miljoen euro tegenover een jaar geleden.

Proximus verwacht voor 2017 een vrijwel stabiele omzet in de Benelux en een lichte groei van de groeps-ebitda. De investeringen zullen rond 1 miljard euro liggen. De brutodividenduitkering blijft voor 2017-2019 op 1,5 euro per aandeel.

Mobiel

De resultaten in het vaste netwerk schitterden, maar mobiel kon beter. Bij de bedrijven steeg het aantal abonnees met 24.000 (+1,14% tegenover eind december). Dat kwam helemaal op rekening van de datakaarten (+13.000) en de machine-simkaarten (+11.000). De omzet daalde met 4,82 procent tot 79 miljoen tegenover dezelfde periode in 2016.

Bij de consumenten daalde het aantal klanten met 33.000 in het kwartaal (-0,9% tegenover eind december). Dat viel uiteen in een verlies van 62.000 pre-paidklanten en een winst van 29.000 abonnees. De omzet uit diensten daalde 2,4 procent vergeleken met een jaar geleden en eindigde op 242 miljoen. De verkoop van mobieltjes kende een opmerkelijke groei van 56 procent tot 39 miljoen euro in het kwartaal.

Per saldo daalde de opbrengst uit mobiele diensten in België met 3,1 procent, vergeleken met het eerste kwartaal van 2016, tot 321 miljoen. Die daling komt helemaal op rekening van de roamingregulering. Volgens Proximus kostte die in België 14 miljoen aan omzet in het eerste kwartaal, of 4 miljoen meer dan de omzetdaling in dezelfde periode.

Proximus blijft de consument overtuigen om bundels te kopen. Het aantal klanten met bundels van vier producten steeg met bijna 6 procent tot 640.000 tegenover eind december 2016. Zij geven gemiddeld 115 euro per maand uit, iets meer dan de 114,2 euro van een jaar geleden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content