Proximus boekt 8 procent meer winst

© Proximus
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Een licht hogere omzet op de thuismarkten en lagere kosten hebben de winst van Proximus gestuwd. Er kwamen 17.000 tv- en 14.000 internetabonnees bij. De mobiele inkomsten gingen achteruit. De jaarwinst per aandeel steeg met 8,4 procent.

Een behoorlijk vierde kwartaal, zo laten de resultaten van Proximus zich samenvatten. De consumentenomzet steeg jaar op jaar met 1,3 procent tot 742 miljoen euro. Daar zorgden onder meer de nieuwe formule Tuttimus 4 play en een hogere omzet uit de verkoop van mobieltjes voor. Proximus had eind december 601.000 4-play-klanten, een stijging met 30.000 in het kwartaal. Het aantal 3-play-klanten daalde tegelijk wel met 12.000. Het aantal vaste lijnen bij consumenten steeg opmerkelijk met 2000, tegen nog een daling met 9000 in hetzelfde kwartaal een jaar geleden.

De prijsconcurrentie blijft wegen op Proximus. 4-play-klanten gaven gemiddeld 115,1 euro per maand uit. Dat is een euro minder dan in het kwartaal tot september. 3-play-klanten spendeerden 78,5 euro, een daling met 1,5 euro in één kwartaal.

In zijn commentaar op de resultaten zegt Proximus dat vooral de goedkope Scarlet-formule groeit.

De inkomsten uit mobiele diensten daalde met 1,6 procent door regulering en een verlies van 40.000 prepaid-klanten in het kwartaal (-3,31%). Het vergelijkbare aantal mobiele abonnees steeg met 27.000 (+1,1%), maar die abonnees gaven gemiddeld wel 2 procent minder uit dan in het vorige kwartaal.

Bedrijfstak doet het goed

Bij de bedrijven steeg de omzet jaar op jaar 0,8 procent tot 352 miljoen. De inkomsten uit ICT-diensten en uit Be-Mobile groeiden, terwijl ook hier de roamingregulering omzet wegnam.

De internationale tak BICS bracht 5,6 procent minder centen naar huis (363 miljoen euro). De krimp verloopt hier nu in een trager tempo.

Kosten blijven dalen

Beleggers zullen zich vooral in de handen wrijven over de 4,6 procent lagere operationele uitgaven bij de Proximus-groep. De sterkste daling zat in de Benelux, waar de kosten met 4,9 procent daalden. De personeelskosten daalden met 2 procent door het plan voor vrijwillig vertrek, terwijl tegelijk specialisten werden aangeworven. Proximus had eind december 13.633 voltijdsequivalenten, een daling met 457 op een jaar. Andere kosten daalden nog sterker (-8,5%).

Alles bijeen steeg de onderliggende courante bedrijfskasstroom (ebitda of winst voor financiële resultaten, belastingen en waardeverminderingen) met 5,5 procent tot 441 miljoen euro in het kwartaal. De bedrijfsactiviteiten brachten 242 miljoen cash binnen, maar tegelijk gaf Proximus 239 miljoen uit aan investeringen, zodat de vrije kasstroom (het geld dat Proximus eventueel kan uitkeren aan de aandeelhouders) maar 3 miljoen bedroeg.

Over het hele jaar steeg de vrije kasstroom met 37 procent tot 559 miljoen euro over een groepsomzet van 5,8 miljard (-2,1%). De nettowinst, deel van de groep, steeg 8,5 procent tot 523 miljoen euro. De winst per aandeel steeg 8,4 procent tot 1,62 euro.

Zoals eerder aangekondigd betaalt Proximus een brutodividend van 1,5 euro per aandeel op zijn 323 miljoen aandelen.

Licht hogere bedrijfskasstroom verwacht

Proximus verwacht een “nagenoeg stabiele” omzet in de Benelux (dus zonder het internationale BICS). Door het lopende besparingsplan zal de ebitda zelfs licht stijgen in vergelijking met 2016.

Het bedrijf hoopt die cijfers te halen ondanks tegenzittende regelgeving zoals roaming-tegen-thuistarief, die Proximus dit jaar 81 miljoen omzet en 69 miljoen ebitda zal kosten.

De investeringen blijven behouden op zo’n 1 miljard euro.

Gisteren kwam het telecombedrijf nog in het oog van de storm terecht toen kranten van De Persgroep schreven dat CEO Dominique Leroy een hoger loon had gevraad. Dat klopt niet, reageerde Proximus kort na de nieuwsberichten. In een persbericht ontkende het bedrijf dat Leroy om een langetermijnbonus had gevraagd. “Over enkele weken wordt de verloning in detail gepubliceerd in de aanloop naar de algemene aandeelhoudersvergadering van 19 april”, schreef het bedrijf in een persbericht.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content