Pixglass installeert met internet verbonden spiegels in boetieks

23/11/15 om 12:12 - Bijgewerkt om 12:12

De Belgische start-up Pixglass maakt speciale spiegels waarmee u vanuit het pashokje online de mening van vrienden kunt vragen over de kleren die u aan het passen bent. Welkom in de 'fygitale' wereld, een ruimte die zowel fysiek als digitaal is.

Pixglass installeert met internet verbonden spiegels in boetieks

© istock

In de 'fygitale' wereld fungeren de sociale netwerken als tussenpersoon tussen de fysieke en de digitale wereld. In die wereld is een aanraakscherm het opstapje naar nieuwe ervaringen, waarbij je tegelijk alleen en samen met anderen kunt zijn, zowel hier als elders, zowel in de reële als in de virtuele werkelijkheid. Op die trend speelt de Belgische start-up Pixglass in.

Pixglass maakte een panoramische spiegel met een ingebouwd fotosysteem, dat verbonden is met een tablet. Je kunt foto's nemen, de beelden opslaan, ze aanpassen aan persoonlijke voorkeuren en ze dankzij de bijbehorende mobiele app delen via sociale netwerken. De bedenkers van het project, de Fransman Stéphane Gosset en de Belg Frédéric Dubois, mikken op de retail. De spiegels kunnen volgens hen meer leven brengen in de verkooppunten door de mensen die de winkels bezoeken een nieuwe dienst te bieden. "Er is een duidelijke trend selfies en foto's te delen met vrienden op Facebook of followers op Twitter. Wij voegen daar een nieuw marketinginstrument aan toe, waarmee winkeliers klanten kunnen lokken en de verkooppunten dynamischer maken", zegt CEO Frédéric Dubois.

Gegevens op een schoteltje

Met de 'geconnecteerde' spiegel kunnen handelaars hun klanten een extra beleving bezorgen. Maar ze beschikken dankzij de spiegels vooral ook over een nieuwe commerciële toepassing om hun klanten beter te leren kennen. Het product is verleidelijk voor merken omdat de interessante profielen en adressenbestanden hun op een gouden schoteltje worden aangeboden.

Om de spiegel te gebruiken, moeten klanten hun mailadres ingeven of een formulier invullen. Om ervoor te zorgen dat mensen dat ook doen, vinden marketeers altijd wel het passende argument: een kortingbon hier of een cadeaucheque daar voor de foto die het meest gedeeld werd op de sociale netwerken.

"We hebben bijvoorbeeld een gezamenlijke opdracht uitgevoerd voor drankenmerk Gini en White Night, een winkelketen (van nachtwinkels, nvdr) die zijn klanten niet goed kent omdat ze over het algemeen weinig tijd doorbrengen in de winkels", zegt Frédéric Dubois. "Het idee was de klant even ter plekke te houden door hem of haar met een Gini-flesje te laten poseren voor de geconnecteerde spiegel en de foto te plaatsen op de Facebook-pagina van het merk. De persoon die het meeste 'vind-ik-leuks' haalde voor zijn foto, won een valentijnsweekend voor twee personen. White Night en Gini kregen een adressenbestand dat waardevol kan zijn bij andere acties dan promoties of klantengetrouwheid."

Pixglass werd in april gelanceerd met een startkapitaal van 150.000 euro, heeft nu een team van vier mensen en zegt nog altijd in de testfase te zitten. De start-up, die al samenwerkte met merken als Nivea, schoenenmerk Maniet Luxus of cosmeticamerk Sisley, richt zich vooral tot de sectoren van de make-up, kleding en accessoires als brillen of handtassen. In zijn eerste jaar wil Pixglass 500 tot 1000 geconnecteerde spiegels plaatsen. Een spiegel kost, afhankelijk van de opties, tussen 2500 en 6000 euro.

Frédéric Brébant

Onze partners