Ontoforce haalt 2,1 miljoen euro op om zoekmachine te commercialiseren

Hans Constandt en Peter Verryckt © Emy Elleboog
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

Ontoforce haalt 2,1 miljoen euro op, voornamelijk bij een Amerikaanse investeerder. Het Belgische bedrijf is nu volledig klaar om zijn zoekmachine wereldwijd te commercialiseren in de biotech- en farmasector.

Twee van de grootste biotechbedrijven ter wereld testen Disqover. Het zoekplatform van Ontoforce moet hen in staat stellen sneller nieuwe medicijnen en therapieën te ontwikkelen. In het najaar monden de tests wellicht uit in de eerste grote contracten, site-licenties, van honderdduizenden euro’s.

Dat verdient zich snel terug, zegt Hans Constandt, medeoprichter en CEO van Ontoforce: “Een dag tijdswinst in de ontwikkelingsfase levert al gauw 1 miljoen dollar extra op aan het einde van de rit. Uit eerdere tests bleek dat onderzoekers 20 tot 60 procent minder tijd moesten besteden aan opzoekingswerk met Disqover”, zegt Constandt. “We ontsluiten 110 gegevensbronnen bestaande uit ‘open data’, publieke gegevens van bijvoorbeeld medische studies en medische publicaties. De basisversie van de software, met enkel de publieke gegevens, is gratis. Oorspronkelijk was dat niet zo, maar een gratis basisversie verlaagt de drempel voor de betalende diensten. Bij de duurste formule, de site-licentie, kunnen klanten hun eigen databanken integreren, met bijvoorbeeld de resultaten van experimenten met hun medicijnen.”

‘Robuust en flexibel’

Bij Google en andere gratis zoekmachines accepteren gebruikers dat ze vaak zelf nog het kaf van het koren moeten scheiden en daardoor tijd verliezen. Ontoforce beperkt dat karwei tot een minimum. Daarvoor interpreteert het platform data zoals een mens en identificeert het bijvoorbeeld automatisch moleculen, patenten of namen van onderzoekers in medische publicaties en resultaten. Bovendien staat Ontoforce ook voor de uitdaging om enorme hoeveelheden data zo actueel mogelijk te houden en goed te ontsluiten. “In het begin duurde een zoekopdracht soms 30 tot 60 seconden”, vertelt Constandt. “Het heeft ons een jaar gekost om dat onder één seconde te krijgen. Daar plukken we nu de vruchten van. Het systeem is nu zo robuust en flexibel dat het toevoegen van nieuwe gegevensbronnen of het integreren van interne databanken bij een klant een kwestie van enkele dagen is.”

Ambitie

De ontwikkeling van die zoektechnologie is deels gefinancierd met een subsidie van ongeveer een miljoen euro van het innovatie-agentschap IWT. Het zorgde er ook voor dat Ontoforce zijn tijd kon nemen voor een nieuwe kapitaalronde, die nu is afgerond en op 2,1 miljoen euro opbracht. “Het heeft ongeveer twee jaar langer geduurd dan verwacht”, zegt Constandt. “We zochten naar de juiste mix van investeerders. Het leek ons uiteindelijk het beste om nu al een Amerikaanse investeerder aan te trekken met ervaring in de biotech, de sector waar we ons op concentreren. Met het Life Science Innovation Fund (LSIF) hebben we nu een partner met voldoende ervaring in de branche en een die ons kan helpen met de expansie in de VS. Naast LSIF stappen businessangels en dataspecialisten Luc Vauterin en Torsten Osthus mee in. De bestaande aandeelhouders LRM en het Sofi-fonds (PMV) nemen ook deel aan de ronde. De nieuwe fondsen zijn in de eerste plaats bedoeld om de commercialisering te versnellen en ons Amerikaans kantoor uit te bouwen. De focus blijft biotech en farma. Op middellange termijn is het ook onze ambitie ons platform aan te bieden in de financiële wereld en in de energie-sector.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content