Onlineverkoop via smartphones en tablets stijgt

© reuters
Stijn Fockedey
Stijn Fockedey Hoofdredacteur a.i.

In een jaar tijd hebben de Belgische webwinkels hun verkoop via smartphones en tablets bijna zien verdrievoudigen.

In een jaar tijd hebben de Belgische webwinkels hun verkoop via smartphones en tablets bijna zien verdrievoudigen.

Dat blijkt uit een onderzoek van BeCommerce, de federatie van bedrijven die in België producten of diensten verkopen via internet, catalogussen of de post. De federatie telt 258 leden en ondervroeg 550 retailers met een webshop. De helft van hen heeft ook fysieke winkels.

Bij Bol.com surfte bijna 30 procent van de bezoekers mobiel. De Nederlandse webwinkel verwacht dat het aandeel tegen eind dit jaar meer dan 40 procent bedraagt. Door de groeiende verkoop via smartphones en tablets investeren steeds meer retailers in gespecialiseerde apps. Bijna 90 procent heeft ook een aparte website voor mobiele surfers. De populairste productcategorieën bij mobiele bezoekers zijn kleding, modeaccessoires en speelgoed. Volgens de studie zien de retailers het mobiele kanaal vooral als een extra service aan hun bestaande klanten. Het aanbod zal nog sterk toenemen.

Bijna één op de drie ondernemingen die nog geen mobiele webshop hebben, wil er binnen het jaar een ontwikkelen. Ook de traditionele e-commerce blijft groeien. 84 procent ziet zijn onlineverkoop de volgende twee jaar toenemen. In 2008 was slechts 60 procent daarvan overtuigd. Twee derde van de ondervraagde handelaars plant dit jaar nieuwe aanwervingen om die groei op te vangen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content