Omzet Belgacom Groep steeg met 10,2 procent

© Belga

Belgacom Groep eindigde 2010 met 6,6 miljard euro aan opbrengsten, een stijging met 10,2 procent, niet-terugkerende opbrengsten buiten beschouwing gelaten. De vrije kasstroom was 980 miljoen euro.

Belgacom gaat de algemene vergadering voorstellen om nog eens 1,68 euro bruto dividend per aandeel uit te keren, boven op de halve euro interim dividend uit december. De groep wil ook voor 200 miljoen eigen aandelen inkopen. Op die manier kan de staat, die 50 procent plus één aandeel moet blijven aanhouden in Belgacom, eventueel nog eens extra langs de kassa passeren door bijkomende aandelen te verkopen.

De bedrijfskasstroommarge (ebitda) van Belgacom was 30 procent. Belgacom won over het jaar 223.000 klanten voor Belgacom TV en verkocht 55 procent meer bundels, vergeleken met 2009.

De dividendbetaling is voorzien voor 29 april.

Eén procent minder omzet in 2011

Voor 2011 verwacht Belgacom ongeveer 1 procent minder omzet en 2 procent minder bedrijfskasstroom (ebitda) onder druk van de regelgeving. Belgacom verliest ongeveer 80 miljoen euro aan omzet door de daling van haar mobiele gespreksafgiftekosten (terminatietarieven) met 15 procent tot 3,94 cent per minuut op 1 januari 2011.

Omdat Belgacom nu ook minder gespreksafgiftekosten moet uitkeren aan andere operatoren, zal de bedrijfskasstroom maar 15 miljoen euro dalen. Lagere roamingtarieven zullen Belgacom nog eens 10 miljoen euro omzet en ongeveer evenveel ebitda kosten.

De investeringen zullen “aan de bovenkant van de vork van 10 tot 12 procent” van de omzet liggen.

B.L.

Consumenten blijven aan boord

In het consumentensegment hield Belgacom stand met een omzet van 2,368 euro. Op vergelijkbare basis was dat een nulgroei, ondanks 60 miljoen minderinkomsten door de lagere roaming- en gespreksafgiftetarieven.

De opbrengsten uit spraak en mobiel daalden. Sms – nu al 221,6 stuks per klant en per maand – bracht wel 11% meer binnen op vergelijkbare basis. Mobiel internet 11,6 procent.

Internet leverde 4,4 % meer opbrengsten en tv 36% meer.
De bedrijfswinst in het consumentensegment, voor afschrijvingen en niet-terugkerende kosten, steeg 1,1 procent tot 1,07 miljard euro.

Tegenvallend vierde kwartaal Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, scoorde Belgacom alleen in mobiel beter in het vierde kwartaal. Toen verloor Belgacom in het vierde kwartaal ongeveer 5000 klanten in mobiel, nu slechts 4000.

In digitale televisie won Belgacom in 2009 77.000 klanten in het vierde kwartaal, nu 44.000. In internet was de vooruitgang toen 18.000, nu 6000. Het lijnenverlies in telefonie in 2009 was 29.000, nu 37.000.

Telenet loopt verder uit(aantal aansluitingen)
Belgacom Telenet (België) (Vlaanderen, deel Brussel) 2010 Groei 2010-09 2010 Groei 2010-09 Digitale tv 839.000 187.000 1.183.000 245.000
Internet 1.113.000 38.000 1.227.000 111.000
Telefonie 1.933.000 -95.000 815.000 74.000
Mobiel 3.769.000 -55.000 198.000 69.000

Consumentensegment. Digitale tv betreft het aantal gezinnen. Het aantal abonnementen ligt hoger omdat sommige klanten bijkomende abonnementen nemen. Bron: rapportering Telenet, Belgacom.

B.L.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content