Nooit meer bellen met Belgacom

10/03/14 om 16:33 - Bijgewerkt om 16:33

Bron: Trends

Belgacom laat Belgacom vallen als commercieel hoofdmerk. De naam Proximus wordt naar voor geschoven voor alle mobiele, vaste en informatica-oplossingen. De rebranding moet tegen eind dit jaar een feit zijn.

Nooit meer bellen met Belgacom

© belga

Dominique Leroy bevestigt haar greep op Belgacom. Om de communicatie te vereenvoudigen brengt Belgacom al zijn mobiele, vaste en informaticaoplossingen onder één commercieel hoofdmerk: Proximus. Dat maakte Belgacom bekend in een persbericht.

De keuze voor één hoofdmerk ligt in de lijn van de technische evolutie. Vaste, mobiele en Informaticatechnologieën groeien steeds meer naar elkaar toe. Voor gebruikers maakt het geen verschil meer of ze hun e-mail op het werk, via een mobiel netwerk of via wifi thuis lezen. Tv-programma's kijken doen ze op tv of tablet. In bedrijven hebben medewerkers en klanten steeds vaker toegang via mobiele én vaste netwerken.

Belgacom was tot nog toe het merk voor de vaste lijn, Proximus voor mobiel. Dat het management nu van het mobiele merk het hoofdmerk maakt, hoeft niet te verbazen. De vaste telefoonlijn bij Belgacom verliest klanten, Proximus niet. Met 4G en zeker 5G wordt mobiel - tenminste in theorie - even snel als vast.

"Wij willen vooruitlopen op de ontwikkelingen en onze klanten een superieure en onderscheidende gebruikerservaring bieden, die alle technologieën naadloos combineert. Daarbij hoort een heldere en eenvoudige communicatie. Met de stap naar één commercieel merk Proximus, zijn we daar beter toe in staat dan ooit", stelt Belgacom-CEO Dominique Leroy in de mededeling.

Het bedrijf Belgacom NV blijft wel gewoon Belgacom heten. Ook de andere merken van de Belgacom Groep, zoals Scarlet, 1207/1307, BICS, Tango en Telindus International, blijven bestaan.

Gino Van Ossel : 'Verrassend maar logisch'

Vlerick-marketeer Gino Van Ossel noemt de keuze van de Belgacom-top voor Proximus als hoofdmerk "verrassend en alleszins zeer creatief", maar tegelijk ook logisch. "Mobiel is de toekomst," zegt hij.

"Dat Belgacom een probleem had met zijn twee merken is niet nieuw. Dat zij er zo lang over hebben gedaan om het aan te pakken, is te begrijpen. Als je twee merken hebt, kan je twee facturen sturen. Als je die samenvoegt, kan de totale som ontnuchterend zijn voor de klant," zegt Vlerick-adjunct-professor Gino Van Ossel, een expert in retail en marketing. "Met de technologische ontwikkeling is dat verhaal van de twee facturen achterhaald. Steeds meer mensen hebben een pack met vaste telefonie, internet, mobiel en tv, zodat het logisch is dat ze maar één factuur krijgen. Die twee namen op die factuur zijn nu alleen maar lastig."

Waarom dan niet kiezen voor Belgacom?

"Op het eerste gezicht is de keuze voor Proximus verrassend. Met de vaste lijn en de verkoop aan bedrijven is de omzet van Belgacom groter. Maar als je doordenkt, is mobiel de toekomst. Met 4G kan je over een mobiele verbinding wat je met vast internet kan. In telefonie loopt de vaste lijn af. Televisie wordt meer en meer onafhankelijk van een bepaald apparaat. Daarnaast zijn er de connotaties van het merk 'Belgacom'. Je denkt aan 'betrouwbaar' en 'soliede'. Bij de start van de liberalisering in de telecom was dat een voordeel tegenover nieuwkomers. Nu heeft dat nog weinig betekenis. Wat blijft is de associatie met 'groot' en 'machtig' en daardoor ook met 'enigzins conservatief' en 'afstandelijk'. Belgacom wordt gezien als een beetje een kouder merk."

"Proximus daarentegen is gestart als een dynamische, private onderneming, los van de wat logge RTT. Het heeft nooit dat afstandelijke over zich gehad. Tegelijk kan niemand beweren dat Proximus onbetrouwbaar zou zijn. Het is ook een nationaal merk, zonder associatie met Vlaanderen of Wallonië. Ik vind het een zeer verdedigbare keuze."

Wordt dit niet een heel dure oefening?

"De rebranding met Proximus zal meer kosten dan een rebranding met Belgacom. Op alles wat ze doen staan de Belgacom-kleuren. Ik vermoed dat zij het beeldmerk van Proximus ook zullen verjongen".

Zien we hier de hand van de nieuwe CEO Dominique Leroy?

"Dit is zo ingrijpend dat het waarschijnlijk niet is beslist in de korte periode dat Dominique Leroy CEO is (sinds januari, nvdr). Voordien leidde ze de consumentendivisie. Zij heeft hier zeker haar zeg in gehad. Herinner u dat ze van bij Unilever komt. Daar heeft zij een gelijkaardige operatie meegemaakt. Unilever is op een bepaald moment zeer sterk in zijn merkenportfolio gaan snijden en heeft Unox voor de soepen vervangen door Knorr. Tegelijk hebben ze erg geïnnoveerd in soepen. Dat is enorm goed gelukt. Uiteindelijk spaar je enorm veel kosten uit. Het zou me niet verbazen dat de komst van Dominique Leroy als CEO het proces heeft versneld. Ook op andere vlakken zoekt Belgacom naar vereenvoudiging. De bomen groeien niet meer tot in de hemel. Mensen meerdere facturen toesturen, kost geld".

Lees meer over:

Onze partners