Nieuwe tv wacht moeilijke bevalling

31/07/13 om 10:58 - Bijgewerkt om 10:58

Bron: Trends

Willen de klassieke tv-zenders overleven, dan moeten ze de nieuwe digitale platformen serieus nemen. De waarschuwing komt van Patrick Tillieux, gewezen televisiebaas.

Nieuwe tv wacht moeilijke bevalling

Willen de klassieke tv-zenders overleven, dan moeten ze de nieuwe digitale platformen serieus nemen. De waarschuwing komt van Patrick Tillieux, gewezen televisiebaas.

De tv-omroepen moeten hun kijkers volgen in de snel versplinterende digitale wereld. Achterblijven is geen optie. Mediaconsumptie wordt nooit meer als vroeger.

Dat is in een notendop de boodschap van Patrick Tillieux. Hij blies in 2001 nieuw leven in het toenmalige VT4 en schopte het in 2007 tot operationeel directeur van de grote Duitse mediagroep ProSiebenSat.1. Vandaag is hij baas van Red Bee Media, een bedrijf dat wereldwijd technologische diensten levert om programma's kant en klaar op alle mogelijke schermen te krijgen: tv, pc, tablet en smartphone.

Het uitgeven van televisiecontent gebeurt vandaag langs twee wegen, legt Tillieux uit. "De eerste is de vertrouwde wereld van de traditionele tv, het journaal om 19 uur bijvoorbeeld. Die content wordt aangeleverd via de kabel, de satelliet of de ether, en bekijk je op het tv-toestel in de woonkamer. De tweede weg loopt over het internet, en brengt dezelfde content naar een breed gamma van toestellen. Dat gaat van smartphones tot tablets, pc's, spelconsoles en tv's met internetverbinding. De tweede weg maakt niet-lineaire consumptie mogelijk: content bekijken wanneer en waar je wil, in stukjes of als geheel."

Dat vraagt een forse aanpassing van de tv-omroepen. "Hun traditionele content moeten ze herwerken zodat die bruikbaar wordt voor meer digitale kanalen en meer online toepassingen. Zo versterken ze hun eerste, klassieke kanaal."

Lichte betaaltelevisie

Wat met bedrijven die vandaag de digitale weg domineren, zoals YouTube? "Dankzij YouTube kan iedereen uitgever van content worden," zegt Tillieux. "De traditionele omroepen zullen hun bedrijf moeten transformeren om een bedreiging als YouTube af te houden of te neutraliseren. Bijvoorbeeld door programma's aan te bieden met content waarvan de aard en de vorm aansluiten op het YouTube-publiek. Of door zelf op YouTube te komen."

"De veranderingen in de mediaconsumptie zullen meer reclame-inkomsten vergen. "Door de digitalisering zit het publiek verspreider dan ooit en is de mediaconsumptie vluchtiger. Er zal dus veel meer advertentiegeld nodig zijn om de consument te bereiken. Daarnaast is er op korte termijn geen andere uitweg dan een kleine bijdrage te vragen aan de kijker. Noem het lichte betaaltelevisie."

De essentie van tv blijft liveprogramma's, zoals het journaal, sport, of shows zoals Idool of The Voice. Het tweede product wordt crossmedia, tv-programma's met afgeleiden in kranten, magazines, internet of events. "Sponsors voor liveprogramma's zijn altijd wel te vinden," zegt Tillieux, "en crossmedia kan putten uit advertentiegeld voor meerdere mediavormen. Het probleem ligt bij drama, de zwaarste en duurste categorie. Een degelijke financiering op lange termijn is moeilijk, zeker als je het niveau wil bereiken van de Scandinavische fictieseries, het grote voorbeeld van vandaag. Daar heb je tijd en geld voor nodig, de twee grote pijnpunten van televisie."

Het volledig interview met Patrick Tillieux kan u lezen in Trends van donderdag 1 augustus.

Lees meer over:

Onze partners