Microsoft wordt grootste in bedrijfstelefonie

© reuters
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Microsoft wordt de belangrijkste fabrikant van communicatiesystemen voor grotere bedrijven. Dat toont een enquête onder de leden van Beltug, de organisatie van professionele ICT-gebruikers.

Beltug heeft 1200 leden onder de professionele telecom- en informaticagebruikers. 199 van zijn ledenbedrijven en -organisaties reageerden in december op een vragenlijst. Twee derde had meer dan 200 personeelsleden. Uit de antwoorden blijkt hoe sterk ‘unified communications’ de markt voor bedrijfstelefoniecentrales overhoop gooit.

‘Unified communications’ (UC) is het professionele equivalent van communicatiefaciliteiten die consumenten kennen van Skype, Facebook of Google. Met unified communications kan je bellen, chatten, audio- en videoconferentie doen, documenten delen, enzovoort. Je kan je eigen bereikbaarheid instellen en zien wie je zelf kan aanspreken. Liefst 61 procent van de Beltug-respondenten gebruikt al UC. Nog eens 26 procent wil ermee starten.
De technologie past in de opkomende ‘New Way of Work’, waarin vaste bureaus zijn vervangen door wisselende werkplekken en telefoontoestellen geruild worden voor ‘softphones’ met een koptelefoon met microfoon.

Welke fabrikanten profiteren van die trend? Bijna 54 procent van de Beltug-respondenten gaat voor Microsoft Lync blijkt uit het antwoord op de vraag ‘Welk product gebruikt u of overweegt u te gebruiken voor unified communications binnen uw organisatie’. Klassieke leveranciers van grotere bedrijfstelefoniecentrales zoals Alcatel, Avaya of Unify (het vroegere Siemens Enterprise) overtuigen hooguit 5 procent. Cisco, de pionier in telefooncentrales op basis van internettechnologie, haalt in de enquête een marktaandeel van 15 procent.

Een kwart van de Beltug-respondenten is bezig om een deel van zijn werknemers van softphones te voorzien, om via de pc te bellen.
Meer over de resultaten van de Beltug-enquête donderdag in Trends.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content