Limburgse start-up naar Silicon Valley

20/01/15 om 17:24 - Bijgewerkt om 17:31

De Limburgse ICT-ondernemer Geert Houben mag naar BlackBox Connect. Dat jaarlijkse 'bootcamp voor entrepreneurs buiten de VS' wordt georganiseerd door Google en is voorbehouden aan de meest beloftevolle technologische start-ups ter wereld.

Limburgse start-up naar Silicon Valley

Geert Houben © Made In Limburg

De prille dertiger is de eerste Belg in 10 jaar tijd die wordt uitgenodigd voor dit jaarlijkse evenement dat twee weken duurt. Hij trekt begin februari naar San Francisco en zal investeerders, experts en CEO's van andere technologiebedrijven ontmoeten.

Houben is CEO van Aristoco en heeft zijn uitnodiging vooral te danken aan het onlineplatform Cubigo dat in 2013 al een IWT-award kreeg. "We hebben al een tijdje een kantoor in de VS", zegt hij. "We hopen tijdens BlackBox Connect investeerders te ontmoeten die ons kunnen helpen bij de uitrol van ons product in de VS."

Cubigo

Cubigo is een gebruiksvriendelijk internetplatform voor toepassingen die ouderen en zorgbehoevenden moeten toelaten langer zelfstandig te blijven wonen. Cubigo kun je nog het best omschrijven als een gebruikersinterface voor ouderen. Ze kunnen bijvoorbeeld via een gebruiksvriendelijke interface chatten met de dokter, een warme maaltijd bestellen of de afvalkalender te raadplegen. De bouwstenen van de interface zijn Cubes. Dat zijn apps die consistent op dezelfde manier werken. Het platform bundelt de software in drie toepassingsgebieden: diensten tegen vereenzaming, comfortverhogende diensten (bijvoorbeeld de levering van boodschappen aan huis), en een zorgpijler waarin apps thuishoren die behulpzaam zijn bij de zorg.

Aristoco

Van opleiding is Houben licentiaat informatica. Hij werkte vanaf 2004 als onderzoeker aan de Universiteit Hasselt mee aan een Europees project in de auto-industrie. In 2008 startte hij met Aristoco als spin-off van de universiteit. De start-up richtte zich op de ontwikkeling van softwaretoepassingen voor touchscreens. Het eerste product dat het bedrijf ontwikkelde was Visiori, een toepassing waarbij klanten van een opticien zichzelf met een bril konden fotograferen en vervolgens diverse monturen konden vergelijken. De toepassing werd meteen verkocht aan Pearle. Het tweede product van Aristoco is het onlineplatform Cubigo. Dat werd in 2011 boven de doopvont gehouden en is sindsdien geëvolueerd tot het product dat Houben nu in de VS probeert te commercialiseren. Die ontwikkeling kostte in totaal 1,5 miljoen euro. "De ontwikkelingsfase is nu voorbij en we hopen binnen 18 maanden break-even te draaien", aldus CEO Houben.

Aristoco telt twee aandeelhouders: Houben en huisarts Peter Willems. Ze hopen om in de komende maanden een investeerder te vinden die hun bij de internationale uitrol van het platform kan helpen. Op dit moment heeft Aristoco al vestigingen in vier landen: België, Nederland, Spanje en de VS. In totaal telt het bedrijf 21 werknemers.

Onze partners