Huawei daagt Samsung en Apple uit

© reuters
Bruno Leijnse Redacteur bij Trends

Het Chinese Huawei leverde al de basisstations voor de gsm-netwerken van Mobistar en Belgacom. Nu komt de groep met smartphones onder eigen merk op de Belgische markt.

Het Chinese Huawei leverde al de basisstations voor de gsm-netwerken van Mobistar en Belgacom. Nu komt de groep met smartphones onder eigen merk op de Belgische markt.

Huawei was in het laatste kwartaal van 2012 wereldwijd de nummer drie in smartphones, met 10,8 miljoen stuks. Dat is veel minder dan de 63,7 miljoen van Samsung of de 47,8 miljoen van Apple, maar wel bijna een verdubbeling in één jaar.

Tot nog toe leverde Huawei (spreek uit ‘hwawei’) vooral aan operatoren. Zij verkochten de producten onder hun eigen label. Nu wil Huawei ook rechtstreeks naar de klant. De groep is al een A-merk in China en wil dat ook in België worden. Er komen vier categorieën toestellen op de markt, telkens onder de naam Ascend gevolgd door een letter. Y-toestellen, met prijzen tussen 100 en 150 euro, zijn bedoeld voor jongeren. Modellen met de G van Gold mikken op de waardezoekers in de categorie 150-200 euro. P voor Platinum knipoogt naar de modebewuste koper en D voor Diamond naar de technisch veeleisende klant. De prijzen in de hoogste twee categorieën liggen tussen 250 en 500 euro. Al deze toestellen werken onder Android. Daarnaast is er een W-reeks van Windows Phones. “Wij brengen een aanbod voor elk segment”, zegt verkoopdirecteur Geert Vanderkelen.

Huawei wil zich onderscheiden door een hoop technologie te leveren voor een scherpe prijs. Zijn HiSilicon Technology-divisie ontwikkelt zelf de processoren en de communicatiechips voor zijn betere smartphones. Nieuwe topmodellen zoals de Ascend P2 met zijn vier processorkernen kunnen 4G-verbindingen tegen 150 megabit per seconde aan. De P2 ligt eind juni voor 399 euro in de winkel, belooft Vanderkelen. De baas van de consumentenproducten van Huawei, Richard Yu, liet al verstaan dat zijn groep na de zomer een smartphone met acht processorkernen klaar zal hebben.

De distributie van de Huawei-smartphones is in handen van A&C Systems uit Hoegaarden, een gespecialiseerde multimerkenverdeler van gsm’s- en gsm-toebehoren. Hij bedient onafhankelijke retailers als Media Markt, FNAC en Carrefour, naast de Base shops. Onderhandelingen over de verkoop van Huawei in de winkelketens van Belgacom (de grootste Samsung-verkoper) en Mobistar (dat historisch nauw samenwerkt met Apple) lopen nog, zegt Vanderkelen.

Een aandachtstrekker wordt de 3×3-garantie: Huawei belooft zijn eerste honderdduizend kopers drie jaar databescherming en omwisseling van hun toestel binnen drie dagen bij defect binnen de eerste drie jaar. Het toestel wordt bij de klant opgehaald. “Wij geloven in onze kwaliteit”, glimlacht Vanderkelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content